ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第26号

よみかき実践の視点による日本語学習支援の再考 : リテラシーに内在するイデオロギーを批判する文献の検討から

https://doi.org/10.15084/0002000153
https://doi.org/10.15084/0002000153
5899e412-e4e2-448e-85b6-b5886415e6b9
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers2602.pdf papers2602.pdf
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-01-26
タイトル
タイトル よみかき実践の視点による日本語学習支援の再考 : リテラシーに内在するイデオロギーを批判する文献の検討から
言語 ja
タイトル
タイトル Reconsidering Support for Japanese Language Learning from the Perspective of Reading and Writing Practice: A Review of Studies Criticizing the Ideology Inherent in Literacy
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 よみかき実践
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 識字
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 批判的識字
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 識字権
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育の政治性
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reading and writing practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 literacy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 critical literacy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 literacy authority
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 politics in education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/0002000153
ID登録タイプ JaLC
著者 福村, 真紀子

× 福村, 真紀子

ja 福村, 真紀子

en FUKUMURA, Makiko

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 茨城大学
言語 ja
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Ibaraki University
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本では,日本語とその他の言語のリテラシー(識字)がどのような実態となっているのか,またリテラシーそのものの価値や意義とは何か,について十分に議論されてこなかった。ただ,そのような状況下でも1980年代後半から日本語教育や識字教育を含む言語教育および社会的課題となる言語問題が徐々に議論されるようになってきた。その議論の中には,日本語のリテラシーに関するイデオロギーについて批判的に論じたものがある。そこで,本稿では日本語のリテラシーとは何かを問い直すとともに日本語学習支援のあり方を再考する。そのために,日本国内の研究者による代表的なリテラシー研究文献から三つを選択し,検討を試みる。そして,検討結果を概観するとともに批評し,リテラシーの複数性を認識して個々人の「よみかき実践」(角 2012)を尊重する立場から,今後の日本語学習支援のあり方について提案する。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Until now, there have been insufficient studies on the actual state of literacy in Japan and the value and significance of literacy itself. However, since the latter half of the 1980s language issues contributing to social topics have gradually become subjects of debate. This debate has included arguments criticizing the ideology inherent to Japanese-language literacy, that is, literacy and Japanese-language education that has seen literacy from a uniform point of view as something to be expected in school education. This study reexamines Japanese-language literacy and reconsiders support for Japanese language learning. To that end, this study selects and reconsiders three prior studies from the existing research on literacy in Japan. It also summarizes and critiques the research findings. Lastly, it proposes a method of supporting Japanese-language learning from a perspective respectful of individual "reading and writing practice"(Sumi 2012), one that recognizes pluralism in literacy.
言語 en
出版者
出版者 国立国語研究所
言語 ja
書誌情報 ja : 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

巻 26, p. 17-38, 発行日 2024-01
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2186-1358
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-01-24 08:40:36.614837
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3