WEKO3
アイテム
自律学習を基盤とした個別対応型日本語授業に関する一考察 : 教師の役割を手がかりに
https://doi.org/10.15084/00001881
https://doi.org/10.15084/000018813d7f9e28-34ab-4877-9b0f-7131d3677118
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kk_nkrs_021_05.pdf (645.6 kB)
|
|
|
kk_nkrs_021_05_summary.pdf (26.7 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自律学習を基盤とした個別対応型日本語授業に関する一考察 : 教師の役割を手がかりに | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Focusing on teachers' role in Japanese classes : Based on the idea of autonomous learning | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チュートリアル | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自律学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ナラティブアプローチ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習支援者 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | tutorial | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | autonomous learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | narrative approach | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teacher | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning supporter | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00001881 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
三宅, 若菜
× 三宅, 若菜× 福島, 智子× MIYAKE, Wakana× FUKUSHIMA, Tomoko |
|||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 桜美林大学 | |||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 桜美林大学 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年,学習者の多様性に対応する一方法として,自律学習支援を目的とした様々な実践が取り上げられている。本稿では,自律学習を基盤とした個別対応型授業「チュートリアル」における教師の考えや行動を分析した。その結果,教師は従来型の教師像との違いを感じていることや,学生への対応が変化したことが明らかになった。このことから,学習目標の意識化,自律学習の定義に関する問題が提示された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In recent years, various practices aiming at supporting autonomous learning are taken up as one method for corresponding to the students' diversity. This paper analyzed teachers' thoughts and behaviors in the "tutorial" class which is based on the idea of autonomous learning. The result of analysis revealed that the teacher feels the difference from a former type teacher image and that the teacher changes the approach to students. This conclusion suggests the consciousness towards goals and the discussion about the definition of autonomous learning. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
日本語教育論集 巻 21, p. 45-53, 発行日 2005-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-9762 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |