@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001897, author = {三宅, 若菜 and 福島, 智子 and MIYAKE, Wakana and FUKUSHIMA, Tomoko}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {桜美林大学, 桜美林大学, 近年,学習者の多様性に対応する一方法として,自律学習支援を目的とした様々な実践が取り上げられている。本稿では,自律学習を基盤とした個別対応型授業「チュートリアル」における教師の考えや行動を分析した。その結果,教師は従来型の教師像との違いを感じていることや,学生への対応が変化したことが明らかになった。このことから,学習目標の意識化,自律学習の定義に関する問題が提示された。, In recent years, various practices aiming at supporting autonomous learning are taken up as one method for corresponding to the students' diversity. This paper analyzed teachers' thoughts and behaviors in the "tutorial" class which is based on the idea of autonomous learning. The result of analysis revealed that the teacher feels the difference from a former type teacher image and that the teacher changes the approach to students. This conclusion suggests the consciousness towards goals and the discussion about the definition of autonomous learning., application/pdf}, pages = {45--53}, title = {自律学習を基盤とした個別対応型日本語授業に関する一考察 : 教師の役割を手がかりに}, volume = {21}, year = {2005}, yomi = {ミヤケ, ワカナ and フクシマ, トモコ} }