ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育論集
  2. 23号

学習者は「ね」の意味をどのようにとらえているか : 「ね」の自然さに関する評定調査に基づく考察

https://doi.org/10.15084/00001866
https://doi.org/10.15084/00001866
72fd949a-44cb-4f8c-998a-c452222bcf8e
名前 / ファイル ライセンス アクション
kk_nkrs_023_04.pdf kk_nkrs_023_04.pdf (1.3 MB)
kk_nkrs_023_04_summary.pdf kk_nkrs_023_04_summary.pdf (34.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-05
タイトル
タイトル 学習者は「ね」の意味をどのようにとらえているか : 「ね」の自然さに関する評定調査に基づく考察
タイトル
タイトル How do students understand the meaning of "ne" : A study based on an investigation on how natural the "ne" is.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 「ね」
キーワード
主題Scheme Other
主題 文末表現
キーワード
主題Scheme Other
主題 自然さ
キーワード
主題Scheme Other
主題 評定調査
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習レベル
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 "ne"
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 expressions at the end of a sentence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 how natural
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 measure
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning level
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001866
ID登録タイプ JaLC
著者 堀池, 晋平

× 堀池, 晋平

WEKO 6864

堀池, 晋平

ja-Kana ホリイケ, シンペイ

Search repository
HORIIKE, Shinpei

× HORIIKE, Shinpei

WEKO 6865

en HORIIKE, Shinpei

Search repository
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Ikoma Language School, Singapore
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 「ね」は比較的教育が手薄な項目だと言われているが,本稿ではその問題の一端を明らかにするため,自然度を評定させる方法で,学習者の「ね」のとらえ方に関する調査を行った。調査では「ね」だけでなく,その他の文末表現等も対象とし,「ね」のとらえ方との比較を行った。その結果,中級レベルの学習者を中心に,「ね」を過剰に容認しやすい傾向があること,そして学習者が評定した,「ね」とその他の形式の自然度が,母語話者の評定と逆転しているものがあることなどがわかった。このことから,学習者は実際の発話においても「ね」とその他の形式を取り違える可能性が予想され,「ね」の指導においては他の形式との対立を考慮する必要性があると考えられる。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 It is said that the teaching of "ne" is relatively not enough in Japanese education. This study, for the purpose of discussing the teaching of "ne", investigates students' understanding of "ne" by having them measure how natural the usage of "ne" is. The investigation was held not only about "ne", but also about other forms at the end of sentences, and they were all compared. The result shows that students especially at the intermediate level tend to accept "ne" to be natural, and there are some cases in which the average point of "ne" and other forms marked by students are reversal from the ones marked by Japanese native speakers. From that viewpoint, it is expected that students might use "ne" instead of other forms in confusion, and it indicates we need to consider the difference between "ne" and other forms when teaching "ne".
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 日本語教育論集

巻 23, p. 33-47, 発行日 2007-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-9762
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:13:28.296581
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3