WEKO3
アイテム
日本語教育において「教科書で教える」が意味するもの
https://doi.org/10.15084/00001857
https://doi.org/10.15084/000018576817c65b-2ccc-4c4d-bf8f-0c8f61c92b17
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kk_nkrs_024_02.pdf (1.1 MB)
|
|
|
kk_nkrs_024_02_summary.pdf (28.4 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本語教育において「教科書で教える」が意味するもの | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Analysis on the role of JSL textbooks from teacher's point of view | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「教科書で教える」 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教科書の役割 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 『みんなの日本語』 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | role of JSL textbooks | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | "Minna no Nihongo" | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00001857 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
丸山, 敬介
× 丸山, 敬介× MARUYAMA, Keisuke |
|||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 同志社女子大学 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 教科書使用者による「教科書で教える」の記述を分析し,それが,a.教科書の一部を修正・削除・補足する,b.学習者がその項目を使う状況を設定する,c.指導項目が現実に使われる状況を設定する,の意味であることを明らかにした。また,『みんなの日本語I・II』の教師用マニュアルを対象に,a~c.が提出語彙・課を溝成している各部分を学習者に合わせて,適宜,取捨選択する作業,及び練習に際して学習者の日常にふさわしい状況を設定する作業として具体化していることを分析した。さらに,ニューカマーの増加を受けて,教科書が新たな存在意義を持ったことを指摘した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Among JSL teachers there is a popular saying that don't teach a textbook, use it. But it is not clear enough what it means. This is a study of analysis on the meaning of this saying from textbook-writer's /user's points of view and the description of the teacher's manual for "Minna no Nihongo". Analysis on textbook-writers indicates that they say a textbook is not perfect therefore teachers should cover the faults if they find them. Textbook-users say that teachers should explain the functions of teaching items and give practices for them in real situations. The manual says that teachers should think what kinds of vocabulary, which parts of the textbook and what situations for the practices are appropriate for the learner's needs. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
日本語教育論集 巻 24, p. 3-18, 発行日 2008-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-9762 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |