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日本語教育における「実践研究」論文の質的変化 : 学会誌『日本語教育』をてがかりに
https://doi.org/10.15084/00001849
https://doi.org/10.15084/000018490b5b2dc1-be26-4044-9c31-b035a9ce9160
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kk_nkrs_025_02.pdf (1.1 MB)
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kk_nkrs_025_02_summary.pdf (29.6 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2019-03-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本語教育における「実践研究」論文の質的変化 : 学会誌『日本語教育』をてがかりに | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The qualitative change of action research theses in Japanese language teaching : Content analysis on the journal of Japanese language teaching | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実践研究 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 質的分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「実践の中の理論」 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育実践のプロセスを示すデータ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育観 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | action research | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | qualitative analysis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | theory in practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | data of educational practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | educational policy | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00001849 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
市嶋, 典子
× 市嶋, 典子× ICHISHIMA, Noriko |
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著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 早稲田大学 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,日本語教育学会の学会誌『日本語教育』に掲載された「実践研究」の質的変化を分析し,問題点を考察した。分析の結果,(1)1966-1979年には,「実践と教育理論の関わりをそれほど重視しない」論文が掲載されていた,(2)1980-1989年には,教授法や理論を前提とした論文が現れた,(3)1990年以降,(2)の研究に加え,仮説検証型,実験型の研究や,教室内でのインターアクションや自己の内省に基づいた論文も見られるようになってきた-という傾向が浮かび上がってきた。また,問題点としては,多くの論文が,自身の教育観や教育実践のプロセスを示すデータ・次の実践への示唆を明らかにしていないという点が明らかになった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This report is based on the action research theses which analyzed the qualitative change in the Journal of Japanese Language Teaching. These theses can be classified in three periods. Firstly, from 1966 to 1979, almost all theses stated there is no connection with theory and practice. Secondly, from 1980 to 1989 theses based on theory and teaching method appeared. Thirdly, after 1990, theses based on setting up a hypothesis and experiment, or interaction and reflection were introduced. Many theses did not have data that showed the process of educational practice and educational philosophy, suggestion for next practice. This was the problem. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
日本語教育論集 巻 25, p. 3-17, 発行日 2009-03 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-9762 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |