@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001865, author = {市嶋, 典子 and ICHISHIMA, Noriko}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {早稲田大学, 本稿では,日本語教育学会の学会誌『日本語教育』に掲載された「実践研究」の質的変化を分析し,問題点を考察した。分析の結果,(1)1966-1979年には,「実践と教育理論の関わりをそれほど重視しない」論文が掲載されていた,(2)1980-1989年には,教授法や理論を前提とした論文が現れた,(3)1990年以降,(2)の研究に加え,仮説検証型,実験型の研究や,教室内でのインターアクションや自己の内省に基づいた論文も見られるようになってきた-という傾向が浮かび上がってきた。また,問題点としては,多くの論文が,自身の教育観や教育実践のプロセスを示すデータ・次の実践への示唆を明らかにしていないという点が明らかになった。, This report is based on the action research theses which analyzed the qualitative change in the Journal of Japanese Language Teaching. These theses can be classified in three periods. Firstly, from 1966 to 1979, almost all theses stated there is no connection with theory and practice. Secondly, from 1980 to 1989 theses based on theory and teaching method appeared. Thirdly, after 1990, theses based on setting up a hypothesis and experiment, or interaction and reflection were introduced. Many theses did not have data that showed the process of educational practice and educational philosophy, suggestion for next practice. This was the problem., application/pdf}, pages = {3--17}, title = {日本語教育における「実践研究」論文の質的変化 : 学会誌『日本語教育』をてがかりに}, volume = {25}, year = {2009}, yomi = {イチシマ, ノリコ} }