ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所報告
  2. 104 研究報告集 13

仮想視点からの作文

https://doi.org/10.15084/00001127
https://doi.org/10.15084/00001127
91406b2e-a0ae-4258-81d4-37077074a5c4
名前 / ファイル ライセンス アクション
kkrep_104_04.pdf kkrep_104_04.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-03-31
タイトル
タイトル 仮想視点からの作文
タイトル
タイトル Writing from a virtual point of view : A dialogic approach for writing activities in the classroom
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 作文
キーワード
主題Scheme Other
主題 児童
キーワード
主題Scheme Other
主題 仮想視点
キーワード
主題Scheme Other
主題 発話過程
キーワード
主題Scheme Other
主題 誰かになってみる方法
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 writing activities
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary school children
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 virtual viewpoint
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 utterance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the Virtual Viewpoint Approach
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001127
ID登録タイプ JaLC
著者 若林, 健一

× 若林, 健一

WEKO 2800

若林, 健一

ja-Kana ワカバヤシ, ケンイチ

Search repository
茂呂, 雄二

× 茂呂, 雄二

WEKO 2801

茂呂, 雄二

ja-Kana モロ, ユウジ

Search repository
佐藤, 至英

× 佐藤, 至英

WEKO 2802

佐藤, 至英

ja-Kana サトウ, ヨシテル

Search repository
WAKABAYASHI, Ken'ichi

× WAKABAYASHI, Ken'ichi

WEKO 2803

en WAKABAYASHI, Ken'ichi

Search repository
MORO, Yuji

× MORO, Yuji

WEKO 2804

en MORO, Yuji

Search repository
SATO, Yoshiteru

× SATO, Yoshiteru

WEKO 2805

en SATO, Yoshiteru

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 児童の作文過程を認知科学的に解明し併せて作文過程の改善を目指すために理論的な吟味とそれに基づく調査および実践を行った。1)作文過程を特定の相手に向けた発話過程として見直し,教室における作文過程をより有意味にするための方法として,子供たちに仮想的な他者視点を取らせる「誰かになって書く方法」を提案した。2)この方法に基づいて小学校5年生を対象にした「映画監督になって書く」実践場面をもうけて作文資料を収集し,これを種々の観点から談話分析によって特徴づけして,対照資料と比較しながら「誰かになってみる方法」の有効性を確認した。3)仮想視点を取る方法の有効性をより客観的に明らかにするために作文能力を測るテストを開発し,これを利用しながら,子供たちに読み手を意識化させることがどのような効果をもつのか検討し,「文化人類学者になって調べて書く」実践授業を組んで再度仮想視点を取る方法の有効性を確認した。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 With the goal of explicating the cognitive process of writing and the improvement of it in the classroom, we proposed a learning-instruction approach for writing activities, named the Virtual Viewpoint Approach. ln the Virtual Viewpoint Approach, children are instructed to assume the identity of some person who is working in a real everyday setting. While in the typical writing class children are immediately instructed to follow procedures and directions, in the Virtual Viewpoint Approach children engage in a kind of role playing game and then write narrative stories and expository texts mediated by the game. Children are able to utilize the cultural tools and speech genre of the person whose role they assume as resources for writing activities. We arranged two classes of the Virtual Viewpoint Approach : writing from a film director's viewpoint and writing from an anthropologist's viewpoint.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 研究報告集
en : Occasional Papers

巻 13, p. 123-164, 発行日 1992-03
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
注記
内容記述タイプ Other
内容記述 17の書名 : 国立国語研究所研究報告集
シリーズ
関連名称 国立国語研究所報告 ; 104
シリーズ(英)
関連名称 The National Language Research Institute Research Report ; 104
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:30:48.462007
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3