WEKO3
アイテム
児童の漢字学習 : アンケート調査の結果から
https://doi.org/10.15084/00001120
https://doi.org/10.15084/0000112057a52126-ed5a-412b-8054-b6aee238d34e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kkrep_096_04.pdf (1.6 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 児童の漢字学習 : アンケート調査の結果から | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Kanji learning by school children : Results from a questionnaire survey | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 漢字 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 児童 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 国語 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アンケート | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | KANJI | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school children | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese language | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | written questionnaire | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00001120 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
島村, 直己
× 島村, 直己× SHIMAMURA, Naomi |
|||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立国語研究所 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は,児童の漢字学習の仕方に関して行ったアンケート調査の報告である。児童が漢字を使用する(読んだり書いたりする)機会そのものが,漢字を学習する(または学習し直す)重要な機会でもあるという考えから,児童の無自覚的な漢字の学習行動を対象としたところに特色がある。本稿の構成は,次の通りである。1.はじめに 2.調査の概要(1)調査対象(2)調査方法(3)調査の実施時期 3.調査の結果(1)「国語」の好きな順位(2)漢字学習の好き嫌いと家庭での漢字学習(3)読みの学習機会における行動選択(4)書きの学習機会における行動選択(5)漢字の学習の仕方(6)漢字学習の媒体〈付〉基本集計表 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper is a report on a questionnaire survey conducted on how school children learn KANJI. This survey is particularly noteworthy for its approach to unconscious KANJI acquisition behaviour with the view that the use of KANJI (in reading or writing) is important for their learning and correction. The framework of this paper is as follows.1.Foreword 2. Outline of the Survey (1) School children surveyed (2) Survey procedure (3) Time period of the survey 3. Results of the Survey (1) Ranking of the amount children liked the subject “Japanese Language” (2) Correlation between children's liking/disliking of learning KANJI with their KANJI learning in the home (3) Children's behaviour during reading (4) Children's behaviour during writing (5)Ways children learn KANJI (6)KANJI learning aids 〈Appendix〉 Basic Statistical Tables | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
研究報告集 en : Occasional Papers 巻 10, p. 133-172, 発行日 1989-03 |
|||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
注記 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 17の書名 : 国立国語研究所研究報告集 | |||||
シリーズ | ||||||
関連名称 | 国立国語研究所報告 ; 96 | |||||
シリーズ(英) | ||||||
関連名称 | The National Language Research Institute Research Report ; 96 |