ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第10号

日本で働く韓国人ヴォーカルトレーナーの教育観の多様化に関する質的研究

https://doi.org/10.15084/00000811
https://doi.org/10.15084/00000811
18a942b4-8d39-4f7e-b414-77cafe394820
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers1006.pdf papers1006.pdf (898.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-01-29
タイトル
タイトル 日本で働く韓国人ヴォーカルトレーナーの教育観の多様化に関する質的研究
タイトル
タイトル A Qualitative Analysis of the Diversification of Teaching Values of a Korean Vocal Trainer Working in Japan
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 キャリア形成
キーワード
主題Scheme Other
主題 外国人労働者
キーワード
主題Scheme Other
主題 指導方針
キーワード
主題Scheme Other
主題 SCAT
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己評価
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 career formation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 foreign workers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teaching values
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 SCAT
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-reflection
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00000811
ID登録タイプ JaLC
著者 李, 奎台

× 李, 奎台

WEKO 6487

李, 奎台

Search repository
LEE, Kyutae

× LEE, Kyutae

WEKO 6488

en LEE, Kyutae

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 東京外国語大学大学院 博士後期課程
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Doctoral Student, Tokyo University of Foreign Studies
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,ある韓国人ヴォーカルトレーナーが,日本の音楽アカデミーに就職し,日本でヴォーカルトレーナーとして働くことで教育観がどのように多様化してきたか,そのプロセスを追った研究である。この目的のため,日本で働き始めた時期から1年3か月間,縦断的にインタビューを行い,その内容を質的分析手法の一つであるSCATによって詳細に検討した。対象としたヴォーカルトレーナーは,入社後に直面した退校率という問題を解決するために1人で悩み,問題を設定し,解決しようとした。しかし状況はさらに悪化してしまう。そのような状況において他の講師及び生徒と話し合ったことが,他者の価値観を知り,自身の指導方針を振り返る機会となった。その結果,教育観が多様化し,自身の指導方針における問題点が見えてくるようになった。このように危機的状況で行われた話し合いにより生じた内省が,教育観の多様化していくプロセス及びその多様化に影響を及ぼした要因として考えられる。本研究により,入社後に直面した危機的状態や問題解決から価値観が多様化していくプロセスが見られた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper considers how the teaching values of a Korean vocal trainer working in Japan have changed over time. The longitudinal observation and interviews were conducted over a period of 1 year and 3 months after she began working in Japan. The data were qualitatively analyzed based on SCAT (Steps for Coding and Theorization). Upon starting work, she was confronted with a high dropout rate among her students. Despite her attempts to reduce this, the dropout rate rose. In this critical situation, she consulted with other trainers and with her students. Through such consultation, she came to realize others' values, which led her to reflect upon her own teaching practices. Subsequently, her teaching values appeared to diversify. It is through this process of diversification that she became aware of the ways in which her former teaching had been inappropriate. Thus, the main factor leading to diversification of her teaching values appears to have been the self-reflection following interactions with others, which had been prompted by the critical situation itself. This paper reveals the process of the diversification of values caused by a critical situation and its consequent problem-solving.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

号 10, p. 107-133, 発行日 2016-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-134X
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-1358
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12536262
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:18:33.136663
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3