WEKO3
アイテム
〈共同研究プロジェクト紹介〉多文化共生社会における日本語教育研究 サブプロジェクト : 日本語の基本語彙に関する研究 日本語の基本語彙に関する研究
https://doi.org/10.15084/00000717
https://doi.org/10.15084/00000717bed07eac-f095-4e7c-80bb-70a7e732cc30
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
review030305.pdf (439.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-10-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 〈共同研究プロジェクト紹介〉多文化共生社会における日本語教育研究 サブプロジェクト : 日本語の基本語彙に関する研究 日本語の基本語彙に関する研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Research on Basic Vocabulary for Learners of Japanese | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00000717 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
島村, 直己
× 島村, 直己× SHIMAMURA, Naomi |
|||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立国語研究所日本語教育研究・情報センター | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,サブプロジェクト「日本語の基本語彙に関する研究」の概略を述べる。先ず,教育基本語彙のデータベースについて説明した。これは,厳密には,このサブプロジェクトに先行するプロジェクトの成果だが,このサブプロジェクトはこのデータベースに多くを負っているので,ここで説明した。次いで,日本語基本語辞典の話題を取り上げた。これは,基本2000語の意味分析を行うものである。すでに基本1000語の意味分析を終了し,2冊の報告書にまとめた。今年度中に第3冊目まで出す予定である。最後に,児童・生徒を対象にした基本語彙の理解度の調査の報告を行った。児童・生徒の属性別,語彙の属性別に分析したが,児童・生徒は,漢語名詞の理解に弱点を持っていることが明らかとなった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper outlines the sub-project "Research on basic vocabulary for learners of Japanese." First, I describe the database of fundamental vocabulary for use in education. Strictly speaking, this database is a product not of this sub-project but of an earlier project. However, since the current sub-project owes much to this database, I describe it in this paper. Second, I consider the dictionary of Japanese fundamental vocabulary, which analyzes 2,000 basic words of Japanese. We have already analyzed the meanings of 1,000 fundamental words and presented the results in two reports. During the current fiscal year we plan to issue a third report. Finally, I report on a study of the degree to which elementary- and secondary-school children understand the meanings of fundamental vocabulary items. Various analyses of the results show that children have difficulty with the meanings of Sino-Japanese nouns. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
国語研プロジェクトレビュー en : NINJAL Project Review 巻 3, 号 3, p. 133-141, 発行日 2013-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2185-0100 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2185-0119 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12480598 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |