ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語科学
  2. 第20号

非漢字圏日本語学習者の漢字学習意識に関する研究 : スリランカの学習者を対象として

https://doi.org/10.15084/00002164
https://doi.org/10.15084/00002164
f8a4c690-4ec0-44b9-bda8-02d0a1b19778
名前 / ファイル ライセンス アクション
kk_ngkgk_020_04.pdf kk_ngkgk_020_04.pdf (958.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-25
タイトル
タイトル 非漢字圏日本語学習者の漢字学習意識に関する研究 : スリランカの学習者を対象として
タイトル
タイトル Perceptions of kanji learning by non-native learners of Japanese as a foreign language : Data from Sri Lankan learners
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 非漢字圏学習者
キーワード
主題Scheme Other
主題 漢字学習意識
キーワード
主題Scheme Other
主題 情意的側面
キーワード
主題Scheme Other
主題 困難点
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learners from non-kanji backgrounds
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 kanji learning attitudes
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 affective factors
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 difficulties
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00002164
ID登録タイプ JaLC
著者 ハットトワ-ガマゲ, ガヤトゥリ

× ハットトワ-ガマゲ, ガヤトゥリ

WEKO 7359

ハットトワ-ガマゲ, ガヤトゥリ

Search repository
HATHTHOTUWA-GAMAGE, Gayathri

× HATHTHOTUWA-GAMAGE, Gayathri

WEKO 7360

en HATHTHOTUWA-GAMAGE, Gayathri

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 ウーロンゴン大学
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 University of Wollongong
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では,海外での漢字学習状況を代表する一例としてスリランカを取り上げ,スリランカの日本語学習者の漢字学習に対する態度や困難点を問う意識調査の結果を報告する。意識調査はスリランカの学習者にみられる全体的な傾向と教育機関別の漢字学習意識の差異という二つの点から分析した。分析からは,スリランカの学習者は一般的に漢字学習に対して楽観的な態度を持ち,漢字を学習するのは面白いと認識しているが,自立的な学習意識が欠けていることが明らかになった。また一般教育機関での学習者が,高等教育機関や中等教育機関の学習者より肯定釣な態度を持つことや,既習漢字数が増えるにつれて漢字学習の難しさを感じ,積極的な意識が欠落する傾向が見られた。今後,この調査結果を認知心理学的観点から検討するとともに,どうすれば漢字学習環境を豊かにできるかについて考えていきたい。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The present study examines the attitudes of learning kanji outside Japan based on the data from Sri Lankan learners of Japanese. This study also provides empirical evidence concerning perceived difficulties of reading and writing kanji by these learners. This was examined by a questionnaire, which was analyzed in terms of learners and institution. The questionnaire revealed that the majority of learners had positive attitudes for learning kanji. However, they lacked the motivation for independent, self-directed learning. Learners in private institutions were significantly more enthusiastic in learning kanji than learners of secondary or tertiary institutions. The results also revealed that positive attitudes towards kanji gradually reduced with the increase in number of kanji being learnt. Differences in attitudes towards learning kanji outside Japan were identified suggesting that there are important cognitive aspects to learning kanji among non-native learners of Japanese.
出版者
出版者 国書刊行会
書誌情報 日本語科学
en : Japanese Linguistics

巻 20, p. 67-78, 発行日 2006-10-10
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:09:23.997384
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3