| Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
| 公開日 |
2025-07-25 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
日本語教育のための初級語彙をどう定めるべきか |
|
言語 |
ja |
| タイトル |
|
|
タイトル |
How Should Elementary Vocabulary be Defined in Teaching Japanese as a Second or Foreign Language? |
|
言語 |
en |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
初級語彙リスト |
| キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
頻度 |
| キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
使用範囲 |
| キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
語彙体系 |
| キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
語彙モジュール |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
elementary vocabulary list |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
frequency |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
range |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
lexical system |
| キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
vocabulary module |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15084/0002000522 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 著者 |
松下, 達彦
岩下, 智彦
| ja |
岩下, 智彦
電気通信大学大学院 博士後期課程
|
| en |
IWASHITA, Tomohiko
Graduate Student, University of Electro-Communications
|
Search repository
新井, 智大
| ja |
新井, 智大
明治大学大学院 博士後期課程
|
| en |
ARAI, Tomohiro
Graduate Student, Meiji University
|
Search repository
ABUELLIL, Nora
| en |
ABUELLIL, Nora
Graduate Student, Waseda University
|
| ja |
早稲田大学大学院 博士後期課程
|
Search repository
田中, 祐輔
中俣, 尚己
スルダノヴィッチ, イレーナ
| ja |
スルダノヴィッチ, イレーナ
ユライ・ドブリラ大学プーラ
|
| en |
SRDANOVIĆ, Irena
Juraj Dobrila University of Pula
|
Search repository
松田, 真希子
劉, 瑞利
陳, 夢夏
柏野, 和佳子
石黒, 圭
橋本, 直幸
小熊, 利江
| ja |
小熊, 利江
ルーヴァン・カトリック大学
|
| en |
OGUMA, Rie
Catholic University of Louvain
|
Search repository
|
| 抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
初級語彙をリストとして示すことには一定の意義があり,現実に様々な語彙リストが教材作成,語彙テスト等に応用されている。しかし,現実に最もよく参照される旧日本語能力試験の4級,3級の語彙表は社会の変化に適合しておらず,初級語彙リストを再検討する必要がある。本稿は,初級語彙リストのあり方を展望するため,まず,従来の各種リストの問題点を考察し,英語の語彙リスト研究を含めて基本語彙選定をめぐる議論や成果を概観した。そのうえで,初級語彙の基本的条件として頻度,範囲,語の体系とまとまりなどの7項目を挙げ,初級から日常生活,学術,就労・ビジネス,趣味・文化・芸術などの目的に応じた領域別語彙モジュールを作成すべきであることを主張した。さらに,初級語彙選定に利用できる語彙資料を挙げ,コーパスの語彙頻度の性質の評価,語彙頻度への重みづけ,分散度も考慮に入れた基準順位の決定,語彙表の語彙の頻度範囲の確認などの,11のステップによる初級語彙選定およびその妥当性検証の手順を示した。あわせて,作成上の留意点として,海外学習者のニーズへの配慮,場面と話題の視点,重要度と難易度の区別,受容と産出の区別,多義語の問題などを挙げ,どうあるべきかを整理した。 |
|
言語 |
ja |
| 抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Presenting elementary vocabulary in the form of a list is a significant exercise; these lists are then used to create teaching materials and vocabulary tests. However, the vocabulary lists from Levels 4 and 3 of the former Japanese Language Proficiency Test, which are among the most commonly referenced, no longer suit to the changes in society, necessitating a reassessment of elementary vocabulary lists. This study aims to explore the ideal structure of such vocabulary lists. It begins by examining the issues with existing lists and reviewing discussions and outcomes related to basic vocabulary selection, including studies on English vocabulary lists. Subsequently, it identifies seven key conditions for elementary vocabulary, namely frequency, range, and lexical system, and advocates the creation of domain-specific vocabulary modules tailored to 1) everyday life, 2) academics, 3) work and business, and 4) hobbies, culture, and arts. Moreover, the study also identifies vocabulary resources that can be used to select elementary vocabulary and outlines an 11-step procedure for vocabulary selection and validation. These steps include evaluating the characteristics of lexical frequency in corpora, applying weighting to frequency data, determining standard rankings while considering dispersion, and confirming the frequency and range of vocabulary within lists. Furthermore, this study highlights the key considerations in creating vocabulary lists, such as addressing the needs of overseas learners, incorporating perspectives on situational and topical contexts, distinguishing between importance and difficulty, differentiating receptive and productive vocabulary, and managing issues related to polysemous words, thereby providing a structured framework for developing these lists. |
|
言語 |
en |
| 出版者 |
|
|
出版者 |
国立国語研究所 |
|
言語 |
ja |
| bibliographic_information |
ja : 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers
巻 29,
p. 261-281,
発行日 2025-07
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
EISSN |
|
収録物識別子 |
2186-1358 |
| フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
|
言語 |
ja |
| 出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |