ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第29号

日本語教育のための初級語彙をどう定めるべきか

https://doi.org/10.15084/0002000522
https://doi.org/10.15084/0002000522
d4a4bb9f-a97c-4648-8df8-381cf65bc2d5
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers2914.pdf papers2914.pdf (989.5 KB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-07-25
タイトル
タイトル 日本語教育のための初級語彙をどう定めるべきか
言語 ja
タイトル
タイトル How Should Elementary Vocabulary be Defined in Teaching Japanese as a Second or Foreign Language?
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 初級語彙リスト
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 頻度
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 使用範囲
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 語彙体系
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 語彙モジュール
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary vocabulary list
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 frequency
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 range
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 lexical system
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 vocabulary module
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/0002000522
ID登録タイプ JaLC
著者 松下, 達彦

× 松下, 達彦

ja 松下, 達彦
国立国語研究所

en MATSUSHITA, Tatsuhiko
NINJAL

Search repository
岩下, 智彦

× 岩下, 智彦

ja 岩下, 智彦
電気通信大学大学院 博士後期課程

en IWASHITA, Tomohiko
Graduate Student, University of Electro-Communications

Search repository
新井, 智大

× 新井, 智大

ja 新井, 智大
明治大学大学院 博士後期課程

en ARAI, Tomohiro
Graduate Student, Meiji University

Search repository
ABUELLIL, Nora

× ABUELLIL, Nora

en ABUELLIL, Nora
Graduate Student, Waseda University

ja 早稲田大学大学院 博士後期課程

Search repository
田中, 祐輔

× 田中, 祐輔

ja 田中, 祐輔
筑波大学

en TANAKA, Yusuke
University of Tsukuba

Search repository
中俣, 尚己

× 中俣, 尚己

ja 中俣, 尚己
大阪大学

en NAKAMATA, Naoki
The University of Osaka

Search repository
スルダノヴィッチ, イレーナ

× スルダノヴィッチ, イレーナ

ja スルダノヴィッチ, イレーナ
ユライ・ドブリラ大学プーラ

en SRDANOVIĆ, Irena
Juraj Dobrila University of Pula

Search repository
松田, 真希子

× 松田, 真希子

ja 松田, 真希子
東京都立大学

en MATSUDA, Makiko
Tokyo Metropolitan University

Search repository
劉, 瑞利

× 劉, 瑞利

ja 劉, 瑞利
中山大学

en LIU, Ruili
Sun Yat-sen University

Search repository
陳, 夢夏

× 陳, 夢夏

ja 陳, 夢夏
寧波大学

en CHEN, Mengxia
Ningbo University

Search repository
柏野, 和佳子

× 柏野, 和佳子

ja 柏野, 和佳子
国立国語研究所

en KASHINO, Wakako
NINJAL

Search repository
石黒, 圭

× 石黒, 圭

ja 石黒, 圭
国立国語研究所

en ISHIGURO, Kei
NINJAL

Search repository
橋本, 直幸

× 橋本, 直幸

ja 橋本, 直幸
福岡女子大学

en HASHIMOTO, Naoyuki
Fukuoka Women's University

Search repository
小熊, 利江

× 小熊, 利江

ja 小熊, 利江
ルーヴァン・カトリック大学

en OGUMA, Rie
Catholic University of Louvain

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 初級語彙をリストとして示すことには一定の意義があり,現実に様々な語彙リストが教材作成,語彙テスト等に応用されている。しかし,現実に最もよく参照される旧日本語能力試験の4級,3級の語彙表は社会の変化に適合しておらず,初級語彙リストを再検討する必要がある。本稿は,初級語彙リストのあり方を展望するため,まず,従来の各種リストの問題点を考察し,英語の語彙リスト研究を含めて基本語彙選定をめぐる議論や成果を概観した。そのうえで,初級語彙の基本的条件として頻度,範囲,語の体系とまとまりなどの7項目を挙げ,初級から日常生活,学術,就労・ビジネス,趣味・文化・芸術などの目的に応じた領域別語彙モジュールを作成すべきであることを主張した。さらに,初級語彙選定に利用できる語彙資料を挙げ,コーパスの語彙頻度の性質の評価,語彙頻度への重みづけ,分散度も考慮に入れた基準順位の決定,語彙表の語彙の頻度範囲の確認などの,11のステップによる初級語彙選定およびその妥当性検証の手順を示した。あわせて,作成上の留意点として,海外学習者のニーズへの配慮,場面と話題の視点,重要度と難易度の区別,受容と産出の区別,多義語の問題などを挙げ,どうあるべきかを整理した。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Presenting elementary vocabulary in the form of a list is a significant exercise; these lists are then used to create teaching materials and vocabulary tests. However, the vocabulary lists from Levels 4 and 3 of the former Japanese Language Proficiency Test, which are among the most commonly referenced, no longer suit to the changes in society, necessitating a reassessment of elementary vocabulary lists. This study aims to explore the ideal structure of such vocabulary lists. It begins by examining the issues with existing lists and reviewing discussions and outcomes related to basic vocabulary selection, including studies on English vocabulary lists. Subsequently, it identifies seven key conditions for elementary vocabulary, namely frequency, range, and lexical system, and advocates the creation of domain-specific vocabulary modules tailored to 1) everyday life, 2) academics, 3) work and business, and 4) hobbies, culture, and arts. Moreover, the study also identifies vocabulary resources that can be used to select elementary vocabulary and outlines an 11-step procedure for vocabulary selection and validation. These steps include evaluating the characteristics of lexical frequency in corpora, applying weighting to frequency data, determining standard rankings while considering dispersion, and confirming the frequency and range of vocabulary within lists. Furthermore, this study highlights the key considerations in creating vocabulary lists, such as addressing the needs of overseas learners, incorporating perspectives on situational and topical contexts, distinguishing between importance and difficulty, differentiating receptive and productive vocabulary, and managing issues related to polysemous words, thereby providing a structured framework for developing these lists.
言語 en
出版者
出版者 国立国語研究所
言語 ja
bibliographic_information ja : 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

巻 29, p. 261-281, 発行日 2025-07
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2186-1358
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-07-22 05:08:36.237460
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3