ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第29号

日本語学習者の書き言葉における格助詞混同の実態調査 : 「日本語学習者作文コーパス」に基づく分析

https://doi.org/10.15084/0002000511
https://doi.org/10.15084/0002000511
1e45315d-fbd2-4d3f-b9f8-4ba86f64fef3
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers2903.pdf papers2903.pdf (821.0 KB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-07-25
タイトル
タイトル 日本語学習者の書き言葉における格助詞混同の実態調査 : 「日本語学習者作文コーパス」に基づく分析
言語 ja
タイトル
タイトル A Survey of Alternating Forms of Case Particles in Learners' Written Japanese: An Analysis Based on the Corpus of Japanese Learners' Compositions
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 格助詞
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 混同(誤選択)
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 書き言葉
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習者コーパス
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 コンピュータ支援の誤用分析
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 case particles
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 alternating forms (misselection)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 written language
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learner corpus
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 computer-assisted error analysis (CEA)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/0002000511
ID登録タイプ JaLC
著者 堀内, 仁

× 堀内, 仁

ja 堀内, 仁
国際教養大学

en HORIUCHI, Hitoshi
Akita International University

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では,日本語学習者の書き言葉に見られる格助詞の誤用のうち,「混同(あるいは誤選択)」のタイプのものに関して,「日本語学習者作文コーパス」を用いてその実態を把握することを目的とする。可能な混同のうち,実際に見られるものは何か,どの混同が特に多く現れるのか,各混同について習熟度レベル毎にどのような違いが見られるか等精査し,日本語教育における格助詞の指導で特に留意すべき混同の種類や発達過程を明らかにする。また,調査の結果に基づき,格助詞の習得順序に関する仮説,及び,その習得順序の要因に関する仮説を提案し,日本語教育における格助詞指導の可能な方向性について提言する。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study is conducted to understand the "alternating forms (or misselection)" of case particles in the written production of Japanese language learners using the Corpus of Japanese Language Learners' Compositions. I will attempt to identify the possible alternating forms that occur more frequently and how their occurrence patterns differ by proficiency level to determine the types of alternating forms and developmental processes to be prioritized when teaching case particles in Japanese language education. Based on the survey results, I propose a hypothesis regarding the order in which case particles are acquired and a hypothesis regarding the factors that contribute to the acquisition order. Finally, I suggest a possible direction for teaching case particles in Japanese language education.
言語 en
出版者
出版者 国立国語研究所
言語 ja
bibliographic_information ja : 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

巻 29, p. 59-81, 発行日 2025-07
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2186-1358
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-07-22 02:42:54.877254
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3