WEKO3
アイテム
中国語母語話者の体験作文に見られる「開始部」と「終了部」の特徴 : 日本語母語話者との比較を通じて
https://doi.org/10.15084/0002000462
https://doi.org/10.15084/000200046219e0f5a3-8595-4034-9ee6-97d3ca9dc140
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-01-24 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 中国語母語話者の体験作文に見られる「開始部」と「終了部」の特徴 : 日本語母語話者との比較を通じて | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Characteristics of "Beginning" and "Ending" in Compositions by Chinese Native Speakers: A Comparison with Japanese Native Speakers | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 文章構造 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 始め方 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 終わり方 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 主題文 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 作文教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | text structure | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | beginning | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ending | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | topic sentence | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | composition education | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15084/0002000462 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
董, 芸
× 董, 芸
|
|||||||||
著者所属 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 深圳大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Shenzhen University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本稿は文章の「開始部」と「終了部」という観点から,中国語母語話者と日本語母語話者の書いた体験作文の比較・分析を行った。その結果,「開始部」については,日本語母語話者は「単刀直入」の始め方を好む一方,中国語母語話者は「前置き+主題文」の構造を好む傾向がある。「終了部」については,日本語母語話者はエピソードから離れないでその延長線に今のことを語る終わり方をする傾向がある一方,中国語母語話者は「展開部」のエピソードから離れて現在の視点から,エピソードの意義を語り直すまとめらしい文を書いて文章を終わらせる傾向がある。以上の結果に基づいて,作文教育における中国語母語話者の指導方法を提案した。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study compares and analyzes Chinese and Japanese native speakers regarding how they begin and end texts. The results show that Japanese native speakers prefer a "straightforward" beginning, while Chinese native speakers tend to choose a "preamble + theme sentence" structure. As for the "ending", Japanese native speakers tended to end their sentences with an extension of the episode without leaving it, while Chinese native speakers tended to leave the episode in the "development section" and end the sentence with a summary sentence recounting the significance of the episode from the present perspective. Based on these results, we proposed a method for teaching composition education to native Chinese speakers. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
書誌情報 |
ja : 国立国語研究所論集 en : NINJAL Research Papers 巻 28, p. 223-232, 発行日 2025-01 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2186-1358 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |