WEKO3
アイテム
遠隔外国語学習における学習支援者の役割 : フランス語教育の実践例より
https://doi.org/10.15084/00001878
https://doi.org/10.15084/000018786ff3727a-c714-451f-bc01-43692590d5f0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kk_nkrs_021_02.pdf (1.4 MB)
|
|
|
kk_nkrs_021_02_summary.pdf (38.8 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 遠隔外国語学習における学習支援者の役割 : フランス語教育の実践例より | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The role of the mediator in distance learning of foreign languages : A case study of French | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 遠隔学習プログラム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 支援者の役割 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学間連携 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | TV会議 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コースツール | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | distance learning program | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mediator's role | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | inter-university collaboration | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | TV conferencing systems | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning management system | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00001878 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
田中, 幸子
× 田中, 幸子× 常盤, 僚子× 茂木, 良治× TANAKA, Sachiko× TOKIWA, Ryoko× MOGI, Ryoji |
|||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 上智大学 | |||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 上智大学 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | フランシュコンテブザンソン大学(フランス)との共同研究として,日本人フランス語学習者を対象にテレビ会議システムとコースツールWebCTを利用した遠隔学習プログラムを実施し,遠隔学習環境における学習形態と学習者の学習過程を検証した。その結果,学習者はITツールの利用によりコミュニケーションや学習の機会を以前より多く得るが,一方で言語学習上の問題だけではなく,技術的な問題,学習方法にかかわる問題,情意的問題に直面することが確認された。これらの問題に対処するため,支援者の役割が多岐に渡ることが明らかとなった。支援者の役割について詳細に検討し,遠隔学習プログラムを構築・運営,カリキュラム化するための方策を提示する。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In collaboration with the "Centre de Linguistique Appliquee de Besancon," University of Franche-Comte, France, Sophia University organized an experimental distance learning program of French "FR2003". Using TV conferencing systems and a learning management system, the objectives of this program were to examine the language learning process in a distance learning situation and to establish a well-adapted curriculum for this learning mode. The findings were that whilst IT tools provided the participants with many opportunities for both learning and using the target language, conversely, the learners faced a variety of problems in using these new tools - technical, methodological and affective. To solve the problems and to facilitate the language learning, the role of the mediator was found to be crucial. In this article, we will discuss the roles and competencies which are necessary for a mediator to organize and manage, successfully, distance learning using information technology. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
日本語教育論集 巻 21, p. 3-22, 発行日 2005-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-9762 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |