@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001894, author = {田中, 幸子 and 常盤, 僚子 and 茂木, 良治 and TANAKA, Sachiko and TOKIWA, Ryoko and MOGI, Ryoji}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {上智大学, 上智大学, フランシュコンテブザンソン大学(フランス)との共同研究として,日本人フランス語学習者を対象にテレビ会議システムとコースツールWebCTを利用した遠隔学習プログラムを実施し,遠隔学習環境における学習形態と学習者の学習過程を検証した。その結果,学習者はITツールの利用によりコミュニケーションや学習の機会を以前より多く得るが,一方で言語学習上の問題だけではなく,技術的な問題,学習方法にかかわる問題,情意的問題に直面することが確認された。これらの問題に対処するため,支援者の役割が多岐に渡ることが明らかとなった。支援者の役割について詳細に検討し,遠隔学習プログラムを構築・運営,カリキュラム化するための方策を提示する。, In collaboration with the "Centre de Linguistique Appliquee de Besancon," University of Franche-Comte, France, Sophia University organized an experimental distance learning program of French "FR2003". Using TV conferencing systems and a learning management system, the objectives of this program were to examine the language learning process in a distance learning situation and to establish a well-adapted curriculum for this learning mode. The findings were that whilst IT tools provided the participants with many opportunities for both learning and using the target language, conversely, the learners faced a variety of problems in using these new tools - technical, methodological and affective. To solve the problems and to facilitate the language learning, the role of the mediator was found to be crucial. In this article, we will discuss the roles and competencies which are necessary for a mediator to organize and manage, successfully, distance learning using information technology., application/pdf}, pages = {3--22}, title = {遠隔外国語学習における学習支援者の役割 : フランス語教育の実践例より}, volume = {21}, year = {2005}, yomi = {タナカ, サチコ and トキワ, リョウコ and モギ, リョウジ} }