ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育論集
  2. 24号

第二言語及び外国語としての日本語学習者における現場指示の習得 : 台湾人の日本語学習者を対象に

https://doi.org/10.15084/00001860
https://doi.org/10.15084/00001860
23494e44-9bf7-430b-b9c0-bc2c9f70d417
名前 / ファイル ライセンス アクション
kk_nkrs_024_05.pdf kk_nkrs_024_05.pdf (1.2 MB)
kk_nkrs_024_05_summary.pdf kk_nkrs_024_05_summary.pdf (36.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-05
タイトル
タイトル 第二言語及び外国語としての日本語学習者における現場指示の習得 : 台湾人の日本語学習者を対象に
タイトル
タイトル The acquisition of deictic demonstratives between learning Japanese as a second and as a foreign language : The case of Taiwanese learners of Japanese
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 指示
キーワード
主題Scheme Other
主題 現場指示
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習環境
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本語総合能力
キーワード
主題Scheme Other
主題 台湾人の学習者
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 demonstratives
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 deictic demonstratives
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning environment
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese proficiency
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Taiwanese learners\n
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001860
ID登録タイプ JaLC
著者 孫, 愛維

× 孫, 愛維

WEKO 6852

孫, 愛維

Search repository
Sun, Ay-wei

× Sun, Ay-wei

WEKO 6853

en Sun, Ay-wei

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 お茶の水女子大学
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,第二言語及び外国語として日本語を学ぶ台湾人学習者における現場指示用法の習得について,学習環境が及ぼす影響を質問紙調査により探った。その結果,「独立的現場指示のコ」及び「相対的現場指示の対立型のコ」は,JSLとJFLとの間で習得のされ方に差は見られなかったが,それ以外は,JSLはJFLより現場指示の習得が早く進むことがわかった。JFLはJSLより母語の知識と教室指導に影響されやすく,「誤用のコ」と「誤用のソ」を多く産出した。また,日本語総合能力も併せて検討したところ,JSLにおいては,下位レベルの学習者において既に高い正用率を示しており,上位レベルとの間には有意差が見られなかったが,JFLにおいては,下位レベルの学習者には誤用が多く見られ,完全に習得されるとは言えないことがわかった。以上から,目標言語圏で勉強することは現場指示の習得を促進することが示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, the acquisition of deictic demonstratives on learning Japanese as a second (JSL) and as a foreign language (JFL) Taiwanese learners was analyzed to investigate the influence of learning environment on deictic demonstratives. The results of this study were the following: the scores of JSL were significantly higher than that of JFL. Additionally, there were more errors of "ko" and "so" in JFL than in JSL, which might be explain by the negative transfer from the subjects' mother tongue and the influence of instruction. Moreover, when the influence of Japanese proficiency on deictic demonstrative acquisition according to learning environment was discussed, JSL showed high scores even though the subjects' level of Japanese proficiency was low, while there were still errors in JFL. Thus, it was suggested that studying in the target language zone might promote the acquisition of deictic demonstratives.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 日本語教育論集

巻 24, p. 49-64, 発行日 2008-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-9762
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:13:34.915022
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3