WEKO3
アイテム
第二言語及び外国語としての日本語学習者における現場指示の習得 : 台湾人の日本語学習者を対象に
https://doi.org/10.15084/00001860
https://doi.org/10.15084/0000186023494e44-9bf7-430b-b9c0-bc2c9f70d417
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kk_nkrs_024_05.pdf (1.2 MB)
|
|
|
kk_nkrs_024_05_summary.pdf (36.7 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 第二言語及び外国語としての日本語学習者における現場指示の習得 : 台湾人の日本語学習者を対象に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The acquisition of deictic demonstratives between learning Japanese as a second and as a foreign language : The case of Taiwanese learners of Japanese | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 指示 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 現場指示 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習環境 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本語総合能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 台湾人の学習者 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | demonstratives | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | deictic demonstratives | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning environment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese proficiency | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Taiwanese learners\n | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00001860 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
孫, 愛維
× 孫, 愛維× Sun, Ay-wei |
|||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | お茶の水女子大学 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,第二言語及び外国語として日本語を学ぶ台湾人学習者における現場指示用法の習得について,学習環境が及ぼす影響を質問紙調査により探った。その結果,「独立的現場指示のコ」及び「相対的現場指示の対立型のコ」は,JSLとJFLとの間で習得のされ方に差は見られなかったが,それ以外は,JSLはJFLより現場指示の習得が早く進むことがわかった。JFLはJSLより母語の知識と教室指導に影響されやすく,「誤用のコ」と「誤用のソ」を多く産出した。また,日本語総合能力も併せて検討したところ,JSLにおいては,下位レベルの学習者において既に高い正用率を示しており,上位レベルとの間には有意差が見られなかったが,JFLにおいては,下位レベルの学習者には誤用が多く見られ,完全に習得されるとは言えないことがわかった。以上から,目標言語圏で勉強することは現場指示の習得を促進することが示唆された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this study, the acquisition of deictic demonstratives on learning Japanese as a second (JSL) and as a foreign language (JFL) Taiwanese learners was analyzed to investigate the influence of learning environment on deictic demonstratives. The results of this study were the following: the scores of JSL were significantly higher than that of JFL. Additionally, there were more errors of "ko" and "so" in JFL than in JSL, which might be explain by the negative transfer from the subjects' mother tongue and the influence of instruction. Moreover, when the influence of Japanese proficiency on deictic demonstrative acquisition according to learning environment was discussed, JSL showed high scores even though the subjects' level of Japanese proficiency was low, while there were still errors in JFL. Thus, it was suggested that studying in the target language zone might promote the acquisition of deictic demonstratives. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
日本語教育論集 巻 24, p. 49-64, 発行日 2008-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-9762 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |