@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001876, author = {孫, 愛維 and Sun, Ay-wei}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {お茶の水女子大学, 本研究では,第二言語及び外国語として日本語を学ぶ台湾人学習者における現場指示用法の習得について,学習環境が及ぼす影響を質問紙調査により探った。その結果,「独立的現場指示のコ」及び「相対的現場指示の対立型のコ」は,JSLとJFLとの間で習得のされ方に差は見られなかったが,それ以外は,JSLはJFLより現場指示の習得が早く進むことがわかった。JFLはJSLより母語の知識と教室指導に影響されやすく,「誤用のコ」と「誤用のソ」を多く産出した。また,日本語総合能力も併せて検討したところ,JSLにおいては,下位レベルの学習者において既に高い正用率を示しており,上位レベルとの間には有意差が見られなかったが,JFLにおいては,下位レベルの学習者には誤用が多く見られ,完全に習得されるとは言えないことがわかった。以上から,目標言語圏で勉強することは現場指示の習得を促進することが示唆された。, In this study, the acquisition of deictic demonstratives on learning Japanese as a second (JSL) and as a foreign language (JFL) Taiwanese learners was analyzed to investigate the influence of learning environment on deictic demonstratives. The results of this study were the following: the scores of JSL were significantly higher than that of JFL. Additionally, there were more errors of "ko" and "so" in JFL than in JSL, which might be explain by the negative transfer from the subjects' mother tongue and the influence of instruction. Moreover, when the influence of Japanese proficiency on deictic demonstrative acquisition according to learning environment was discussed, JSL showed high scores even though the subjects' level of Japanese proficiency was low, while there were still errors in JFL. Thus, it was suggested that studying in the target language zone might promote the acquisition of deictic demonstratives., application/pdf}, pages = {49--64}, title = {第二言語及び外国語としての日本語学習者における現場指示の習得 : 台湾人の日本語学習者を対象に}, volume = {24}, year = {2008} }