ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育論集
  2. 25号

文章の難易度とパラフレーズとの関係 : 中国人・韓国人日本語学習者と日本語母語話者の比較

https://doi.org/10.15084/00001850
https://doi.org/10.15084/00001850
936e78a4-3f8d-4250-be65-e3af6ca21cbd
名前 / ファイル ライセンス アクション
kk_nkrs_025_03.pdf kk_nkrs_025_03.pdf (985.3 kB)
kk_nkrs_025_03_summary.pdf kk_nkrs_025_03_summary.pdf (41.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-05
タイトル
タイトル 文章の難易度とパラフレーズとの関係 : 中国人・韓国人日本語学習者と日本語母語話者の比較
タイトル
タイトル The relationship between text readability and paraphrase production : A comparison between Chinese/Korean learners of Japanese and native speakers of Japanese
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 アカデミック・ライティング
キーワード
主題Scheme Other
主題 第二言語
キーワード
主題Scheme Other
主題 原文からの抜き出し
キーワード
主題Scheme Other
主題 量的分析
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 academic writing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese as a second language
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 copy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 quantitative analysis
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001850
ID登録タイプ JaLC
著者 鎌田, 美千子

× 鎌田, 美千子

WEKO 6830

鎌田, 美千子

ja-Kana カマダ, ミチコ

Search repository
仁科, 喜久子

× 仁科, 喜久子

WEKO 6831

仁科, 喜久子

ja-Kana ニシナ, キクコ

Search repository
KAMADA, Michiko

× KAMADA, Michiko

WEKO 6832

en KAMADA, Michiko

Search repository
NISHINA, Kikuko

× NISHINA, Kikuko

WEKO 6833

en NISHINA, Kikuko

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 宇都宮大学
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 東京工業大学
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,難易度が異なる文章をもとに中国人・韓国人日本語学習者によるパラフレーズの使用実態を調査した。その結果,難易度が高い文章,難易度が高くない文章双方において,学習者は母語話者に比べ,パラフレーズよりも原文からの抜き出しに有意に偏り,長い抜き出しが目立つこと,また,学習者は,難易度によってパラフレーズと原文からの抜き出しの割合に差がないことが明らかになった。このことから,要約において単に文章を提示しただけでは学習者が原文からの抜き出しにとどまる可能性があるため,パラフレーズを促す工夫や働きかけが必要であることが示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Paraphrasing is one of the most important skills used in academic writing. This paper aims to clarify the distinguishing features of Japanese language learners' use of paraphrases from the aspect of text readability in order to facilitate more effective Japanese language learning. This study examines learners' use of paraphrase and copy on difficult and not so difficult texts. The results of this study can be summarized in the following two points. First, the ratio at which learners make use of paraphrases is significantly lower than that of Japanese native speakers and independent of the difficulty of the text. Second, while a significant difference was observed in the ratio of Japanese native speakers' use of paraphrase and copy on difficult and not so difficult texts, no significant difference was observed in the ratio of learners' use of paraphrase and copy, which was also independent of the difficulty of the text. From the above-mentioned results, we conclude that there is a possibility of learners' relying on copies of the original text if only reading materials are given to learners. Therefore, providing learners with guidance on paraphrasing is a prerequisite for improving learners' summary skill.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 日本語教育論集

巻 25, p. 19-33, 発行日 2009-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-9762
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:13:38.817169
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3