ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第15号

日本語学習者の習熟度別に見たフィラーの分析

https://doi.org/10.15084/00001598
https://doi.org/10.15084/00001598
a4c601de-591e-4fdf-9c06-db67478c42c6
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers1506.pdf papers1506.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-07-10
タイトル
タイトル 日本語学習者の習熟度別に見たフィラーの分析
タイトル
タイトル Analysis of Fillers Used by Japanese Language Learners According to Their Level of Proficiency
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 フィラー
キーワード
主題Scheme Other
主題 習熟度
キーワード
主題Scheme Other
主題 タスクの形態
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本語学習者
キーワード
主題Scheme Other
主題 I-JAS
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 fillers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 proficiency level
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 type of task
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese language learners
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 I-JAS
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001598
ID登録タイプ JaLC
著者 小西, 円

× 小西, 円

WEKO 6007

小西, 円

ja-Kana コニシ, マドカ

Search repository
KONISHI, Madoka

× KONISHI, Madoka

WEKO 6008

en KONISHI, Madoka

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 東京学芸大学
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Tokyo Gakugei University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,「多言語母語の日本語学習者横断コーパス(I-JAS)」を用いて,学習者のフィラーの使用を分析したものである。研究課題は(1)学習者の習熟度による違い,(2)タスク形態による違い,(3)母語話者との違い,の3点である。分析の結果,研究課題(1)に関しては,初級レベルでは母音型のフィラーがほとんどを占めるが,習熟度が上がるにつれて母音型が減り,語彙型のフィラーが増えることがわかった。研究課題(2)(3)に関しては,母語話者のフィラーの使用を分析した結果,対話タスクと独話タスクとでフィラーを使い分けているのに対し,初級レベル・中級レベルの学習者にはそのような傾向が見られなかった。それらのレベルでは,使用できる感動詞が限られており,タスクに応じて使い分けるにまで至っていない。上級になると,タスクによる違いが現れ始めるが,正確な運用には至っていない。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study analyzed the use of fillers by learners of Japanese using the International Corpus of Japanese as a Second Language (I-JAS) in the following three aspects: (1) different usage across different learner proficiency levels, (2) different usage depending on the type of task, and (3) how filler usage differs between learners and native speakers. The results showed that beginnerlevel learners mostly used vowel-type fillers; usage of such fillers decreased as fluency increased, overtaken by vocabulary-type fillers. Furthermore, the study found that native speakers used different fillers in dialogue tasks than in individual monologue-style tasks, while beginner and intermediate learners showed no such tendencies, as such learners have limited knowledge of interjections and are unskilled in choosing different ones according to the type of task. While learners with a higher proficiency began to display differences in their use of fillers according to different tasks, they did not always accurately use these fillers.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

号 15, p. 91-105, 発行日 2018-07
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-134X
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-1358
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12536262
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:22:36.296434
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3