ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第13号

初級読解教材作成を目指した非漢字系初級学習者の読解過程の分析

https://doi.org/10.15084/00001375
https://doi.org/10.15084/00001375
44413e36-aa2d-4755-9f8a-1eadbfe5e256
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers1307.pdf papers1307.pdf (975.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-11
タイトル
タイトル 初級読解教材作成を目指した非漢字系初級学習者の読解過程の分析
タイトル
タイトル Analysis of Non-Kanji Culture Japanese Elementary Proficiency Learners' Reading Process to Create Teaching Materials for Beginners Fostering Reading Comprehension
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 読解
キーワード
主題Scheme Other
主題 非漢字系学習者
キーワード
主題Scheme Other
主題 初級学習者
キーワード
主題Scheme Other
主題 生の素材
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reading comprehension
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary proficiency learner
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learner from non-Kanji cultures
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 authentic materials
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001375
ID登録タイプ JaLC
著者 桑原, 陽子

× 桑原, 陽子

WEKO 6113

桑原, 陽子

ja-Kana クワバラ, ヨウコ

Search repository
KUWABARA, Yoko

× KUWABARA, Yoko

WEKO 6114

en KUWABARA, Yoko

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 福井大学
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 University of Fukui
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,日本語を読む能力が入門期から初級の非漢字系日本語学習者に,様々な日本語の素材を読んでもらい,どのような手がかりを使って語彙や文法の不足を補って情報を得ているのか,その過程でどのような難しさがあるのかを明らかにすることである。20名の調査協力者のインタビューの結果から,非漢字系初級学習者に有用な読む技術を提供するために,次の(i)から(iv)が必要であることが明らかになった。
(i)素材に関する背景知識を,学習者の視点で整理する。
(ii)日本語の素材の代表的なレイアウトと母語の素材のレイアウトとの違いを明確にし,どの部分に何が書かれているか,どの部分が重要かわかるようにする。
(iii)日本語の素材で使われる独特な書き表し方についての情報を提供する。
(iv)素材を読むためにポイントとなる重要な漢字・単語・表現を精選し,必要最低限の情報をそれらが実際に現れる文脈とともに提供する。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study investigates Japanese learners with elementary proficiency and a limited ability to read Japanese and to extract necessary information from a variety of authentic materials written in Japanese along with the comprehension difficulties that arise while reading. The native languages of the twenty participants are not written in Kanji. The results showed that the following are necessary to achieve mastery in reading Japanese.
(i) The organization of background knowledge for each of the authentic materials from the learners' perspectives.
(ii) The clarification of the differences between a typical layout of Japanese materials and that of learners' native languages, what contents are written in which parts, and which part is the most important.
(iii) The presentation of information about characteristic Japanese expressions in each of the materials.
(iv) The selection of important Kanji, words, and phrases that are useful clues for reading and arrangement of the minimum information on the clues relevant to the contexts in which these are used.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

号 13, p. 127-141, 発行日 2017-07
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-134X
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-1358
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12536262
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:21:56.315362
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3