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アイテム
発話がもたらす対人効果の研究(2) : 発話機能を軸とした分析
https://doi.org/10.15084/00001363
https://doi.org/10.15084/0000136324d86252-3e5f-4ade-bdc0-eca890e73a61
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kkrep_130_03.pdf (2.2 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-06-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 発話がもたらす対人効果の研究(2) : 発話機能を軸とした分析 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study of the interpersonal effects of utterances (2) : An analysis from the viewpoint of utterance function | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 投書 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発話機能 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対人効果 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | readers' column | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | function of utterance | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interpersonal effect | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00001363 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
尾崎, 喜光
× 尾崎, 喜光× OZAKI, Yoshimitsu |
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著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立国語研究所 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,従来の社会言語学的研究ではあまり注目されて来なかった発話がもたらす対人的影響・対人効果という側面について,新聞の投書欄をデータとして用い,日常生活におけるその一端を明らかにすることを目的とする。前稿では,読者に対するそうした投書行動をメタコミュニケーション行動ととらえそれ自体をまず分析したが,本稿では引き続き,「発話」と「効果」の関係そのものについて,発話の持つ機能とそれがもたらす対人効果の方向性(プラス的かマイナス的か)という観点から分析を行なった。その結果次のことが明らかになった。〈行動依頼〉〈行動命令〉〈評価表明〉〈判断表明〉は,対人効果の方向性には特に片寄りが認められず,プラス効果・マイナス効果いずれも普通にありうることがわかった。それに対しく行動勧め〉〈挨拶〉〈感謝〉〈謝罪〉(〈感想表明〉)は,かなりプラス効果に傾くことがわかった。しかし,マイナス効果も全く無いわけではないこともまたわかった。また〈呼びかけ〉は,効果が強い場合にはマイナス効果にいくぶん傾くことがわかった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this study we analyze the interpersonal effects of utterances , which have not received much attention in Japanese sociolinguistics, based on data from readers' columns (letters to the editor). In a previous paper, we analyzed the contributions themselves as a type of metacommunication behavior. In this paper, we analyze the relations between utterances and their interpersonal effects, from the viewpoint of functions of utterances and the directions of the effects (that is, positive or negative). In such functions as ‘action-request', ‘action-command', ‘assessment-statement' and ‘judgment-statement', no trend is found in the directions of the effects. On the other hand, in such functions as ‘action-recommendation', ‘greeting', ‘thanks', ‘apology' (and ‘impression-statement') , there is a strong tendency towards positive effects, although there are several cases of negative effects. Finally, there is a tendency toward negative effects for those ‘address' function utterances that produce strong effects. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
国立国語研究所研究報告集 en : The National Language Research Institute Occasional Papers 巻 17, p. 57-92, 発行日 1996-03 |
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フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
注記 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 1-16の書名 : 研究報告集 |