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アイテム
日本語の人名における表記の冗長性 : 関係形態論の観点から
https://doi.org/10.15084/00003432
https://doi.org/10.15084/000034325aa613b5-785b-429b-8302-cef154b59e92
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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papers2101.pdf (801.1 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2021-07-16 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本語の人名における表記の冗長性 : 関係形態論の観点から | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Orthographical Redundancy in Japanese Personal Names : A Relational Morphology Account | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 混成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 漢字 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 表記 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 人名 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関係形態論 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | blending | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | kanji | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | orthography | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | personal names | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Relational Morphology | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00003432 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
秋田, 喜美
× 秋田, 喜美× AKITA, Kimi |
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著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 名古屋大学 | |||||
著者所属(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Nagoya University | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年の日本人名には,漢字を冗長に用いるものが散見される。「水月/mizuki/」は/zu/の部分が,「咲希/saki/」は/ki/の部分が,「花奏/kanade/」は/ka/の部分が,それぞれ2つの漢字の読みの一部となっているように見える。本稿では,これらの非規範的な名前を関係形態論の観点から分析する。「水月」型の名前は,composium(compose + symposium)のような,構成要素どうしが音韻的に一部重なる混成語と同様に扱える。一方,「咲希」型と「花奏」型については,(The) Beatles(beat + beetles)のような包含型の混成語に似ているものの,構成要素の表記をともに残している点で異なる。この独自性は,漢字を用いた命名法の創造性の一端を示している。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Numerous Japanese personal names in recent times have started including phoneme sequences that are dually represented by two kanji characters. For example, 水月 /mizuki/ is a female name whose components—水 /mizu/ ‘water’ and 月 /zuki/ ‘moon’—phonologically overlap with each other. 咲希 /saki/ is a female name in which 咲 ‘to flower’ alone can be pronounced /saki/ but is followed by the extra character 希 /ki/ ‘hope’. 花奏 /kanade/ is a female name that illustrates the opposite: 花 /ka/ ‘flower’ + 奏 /kanade/ ‘to play (a musical instrument)’. This paper analyzes these noncanonical names within the framework of Relational Morphology. It demonstrates that 水月-type names are parallel to blends with phonological overlap, such as composium (compose + symposium); 咲希- and 花奏-type names are similar to blends with phonological inclusion, such as (The) Beatles (beat + beetles), but retain their components' orthography, suggesting the creativity of logographic naming. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
国立国語研究所論集 en : NINJAL Research Papers 号 21, p. 1-13, 発行日 2021-07 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-1358 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |