ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第20号

中国語を母語とする日本語上級学習者の読解過程 : 書き手との対話を促す読解指導に向けて

https://doi.org/10.15084/00003091
https://doi.org/10.15084/00003091
f52a704e-5f20-4e76-b751-52c36b0ab9dd
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers2002.pdf papers2002.pdf (890.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-01-15
タイトル
タイトル 中国語を母語とする日本語上級学習者の読解過程 : 書き手との対話を促す読解指導に向けて
タイトル
タイトル The Reading Process of Advanced Japanese Learners in China : Reading Instructions that Promote Dialog with Authors
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 読解過程
キーワード
主題Scheme Other
主題 書き手との対話
キーワード
主題Scheme Other
主題 テキストベース
キーワード
主題Scheme Other
主題 状況モデル
キーワード
主題Scheme Other
主題 読解指導
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reading process
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 dialog with writers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 text-based
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 situation model
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reading instruction
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00003091
ID登録タイプ JaLC
著者 砂川, 有里子

× 砂川, 有里子

WEKO 10464

砂川, 有里子

Search repository
朱, 桂栄

× 朱, 桂栄

WEKO 10465

朱, 桂栄

Search repository
SUNAKAWA, Yuriko

× SUNAKAWA, Yuriko

WEKO 10466

en SUNAKAWA, Yuriko

Search repository
ZHU, Guirong

× ZHU, Guirong

WEKO 10467

en ZHU, Guirong

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 筑波大学名誉教授 / 国立国語研究所 研究系 日本語教育研究領域 客員教授
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 北京外国語大学 北京日本学研究センター
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Professor Emerita, University of Tsukuba / Invited Professor, JSL Research Division, Research Department, NINJAL
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Beijing Center for Japanese Studies, Beijing Foreign Studies University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 書き手との対話を通じて読み手自身が思索を深められるような読解指導のありかたを考えるには,学習者が日常的にどのような読み方をしているのかを分析し,そこに潜む問題を明らかにする必要がある。本稿は,大学院で学ぶ上級レベルの中国人日本語学習者6名を対象に,「テキストベース」と「状況モデル」に関わる活動(van Dijk & Kintsch 1983)が,読解過程でどのように行われるかを調べる調査を行った。この調査では,書き手との対話を促し,自己の思索を深めることを目指し,いくつかの設問を与えたあとに読解を開始した。その結果,テキストベースと状況モデルに関わる活動を活発に行っている3名と,テキストベースに関わる活動が主体で,状況モデルに関してはあまり活発な活動が見られない3名に分かれた。つまり,6名のうち半数の学習者が書き手との対話を通じた深い思考に至る読み方に至っていなかった可能性がある。このことから,事前に設問を与えるだけでは十分でなく,読解の目的や設問を与えることの意味を十分に理解させ,設問の内容を考えながら読む練習を行うなど,読解過程における読み方そのものの指導が,日本語上級レベルの大学院生であっても必要であることが示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 To provide reading instruction that helps learners to deepen their thoughts via reading, it is necessary to observe how they read and identify the difficulties they face when reading. The purpose of this article is to investigate the process by which Japanese learners read a Japanese text, and analyze how they construct "text-based" representations and "situation model" representations (van Dijk & Kintsch 1983) while reading.
The subjects of the research are six graduate student Chinese speakers with advanced Japanese ability. Before they started reading, they were given four questions and instructed to discuss these questions after they finished. We designed these questions to promote dialog between readers and writers so that they deepen their thoughts during reading. As a result, we found that three subjects were active in both "text-based" and "situation model" activities. However, the other three subjects devoted themselves mostly to "text-based" activities and had little access to "situation model" activities. The results show the possibility that half of the six learners have failed to construct enough "situation model" representations. Thus, we propose that it is necessary to make the learners fully understand beforehand the purpose of reading and offer them sufficient practice so that they can recall the given questions while reading.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

号 20, p. 21-40, 発行日 2021-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-134X
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-1358
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12536262
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:52:27.053991
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3