ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第29号

韓国人日本語学習者は動詞活用形に現れる特殊拍をどのように入力するのか : PC上の作文におけるタイピングのプロセスに着目して

https://doi.org/10.15084/0002000509
https://doi.org/10.15084/0002000509
64025ca0-b0e8-4482-b7c8-9a076363827c
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers2901.pdf papers2901.pdf (945.7 KB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-07-25
タイトル
タイトル 韓国人日本語学習者は動詞活用形に現れる特殊拍をどのように入力するのか : PC上の作文におけるタイピングのプロセスに着目して
言語 ja
タイトル
タイトル How Do Korean Japanese Learners Type Special Morae in Verb Conjugation Forms?: Focusing on the Typing Process in Computer-based Essay Writing
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 作文執筆過程
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 テ形
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 タ形
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 特殊拍
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 音韻習得
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 writing process
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 te- form
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ta- form
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 special morae
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 phonological acquisition
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/0002000509
ID登録タイプ JaLC
著者 沈, 希津

× 沈, 希津

ja 沈, 希津
国立国語研究所 非常勤研究員

en SHIM, Heejin
Adjunct Researcher, NINJAL

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,音韻の習得と文法規則の習得が混合する言語項目について,PC上の作文データを用い,その使用実態と習得過程を分析することを試みる探索的な研究である。特に韓国語を母語とする日本語学習者(KS)の作文に現れた動詞のテ形とタ形に着目し,音便の出現によって音韻構造が比較的複雑な活用形について,KSがその使用を回避するかを検証した(RQ1)。その結果,音便が現れないマス形よりもテ形とタ形の使用が多いものの,マス形とは異なり,テ形は1年目,タ形は2年目まで使用が控えめであったことが明らかになった。この傾向を踏まえ,初級学習者の3年間の入力結果と入力過程の変容を分析した(RQ2)。その結果,3つの点が明らかになった。第一に,促音便が現れる動詞の入力で誤用が継続し,指導の必要性が示された。第二に,音韻・文法・語彙等,複数の領域が複合的に関わる誤用が多く観察されたが,学習者の思考を追っていくことでそのような誤用をより具体的に分析でき,教育現場により適した支援が求められることが分かった。第三に,今後の学習者の成長に関する研究において,日本語学習者縦断作文コーパス(W-CoLeJa)のさらなる活用の可能性が示され,研究手法の広がりが期待される。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study examined the acquisition process and use of linguistic items that involve both phonological learning and grammatical rule acquisition, by using computer-based essay-writing data collected from Korean speakers (KS). Focusing on the te- and ta- forms of verbs, this study investigated whether KS tend to avoid conjugated forms with complex phonological structures because of the presence of onbin (phonological alternation) (RQ1). The results indicate that while the te- and ta- forms were used more frequently than the masu- form, their use remained limited, with the te- form being restricted until the first year and the ta- form until the second year of learning. Based on this trend, this study further investigated the input processes over three years among beginner learners (RQ2). The findings show that (1) errors in verbs exhibiting sokuonbin (geminate stop alternation) persisted throughout the learning process, indicating the need for explicit instruction; (2) considering that many errors stem from interactions across multiple linguistic domains, analyzing learners' cognitive processes is essential for developing effective pedagogical support; and (3) the potential application of the longitudinal learner corpus W-CoLeJa was demonstrated in the context of learner development research, highlighting the possibility of expanding research methodologies.
言語 en
出版者
出版者 国立国語研究所
言語 ja
bibliographic_information ja : 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

巻 29, p. 1-27, 発行日 2025-07
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2186-1358
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-07-22 02:11:22.233164
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3