ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第27号

上級日本語学習者は文章の文体をどのように把握するか

https://doi.org/10.15084/0002000277
https://doi.org/10.15084/0002000277
d6da5ecd-365d-4ae1-a549-1e465c2ee02e
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers2703.pdf papers2703.pdf (811 KB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-07-12
タイトル
タイトル 上級日本語学習者は文章の文体をどのように把握するか
言語 ja
タイトル
タイトル How Do Advanced Learners of Japanese Comprehend Text Styles?
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語学習者
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 文体
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 話しことば
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 書きことば
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese learner
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 text styles
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 spoken language
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 written language
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/0002000277
ID登録タイプ JaLC
著者 小西, 円

× 小西, 円

ja 小西, 円

en KONISHI, Madoka

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 東京学芸大学
言語 ja
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Tokyo Gakugei University
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,上級の日本語学習者が文章の文体をどのように把握するかを調査したケーススタディである。『BCCWJ図書館サブコーパスの文体情報』(柏野2015)にある専門度,客観度,硬度,くだけ度,語りかけ性度という5つの指標を用いて調査を行った。その結果,論文やレポートと似たテキストの文体把握はより容易で,エッセイのようなジャンルやスピーチを文字化したようなジャンルの文体把握がより難しいことがわかった。文体を表す指標については,特にくだけ度において,くだけ度が持つ様々な待遇的な側面を部分的にしか把握できない様子が観察された。適切な文体把握のために,くだけ度を細分化することと,音声言語と文字言語における丁寧体の使用・不使用がもたらす効果を整理して提示する必要性が示唆された。それらによって,話しことば/書きことばという用語を越えた文体記述の可能性が開かれると考えられる。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This is a case study that investigated the perception of text styles by advanced learners of Japanese. The investigation was conducted using five indicators from the "Writing Style Annotation for the Library Subcorpus of the BCCWJ" (Kashino 2015). The findings showed that texts written in a style similar to academic articles and reports were easier to comprehend, while texts written in genres such as essays and transcribed speeches were more difficult to comprehend. In terms of writing style indicators, we observed only a partial understanding of various aspects of politeness, particularly with regard to the indicators of formality. To properly understand the style of a text, it is necessary to further classify the indicators that determine whether or not a sentence is informal. It is also necessary to summarize and demonstrate to learners of Japanese the effects of using or not using polite forms in spoken and written language. This would enable a more detailed description of writing styles, rather than simply describing them in terms of "spoken language" and "written language."
言語 en
出版者
出版者 国立国語研究所
言語 ja
書誌情報 ja : 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

巻 27, p. 35-55, 発行日 2024-07
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2186-1358
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-07-11 01:25:44.212081
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3