WEKO3
アイテム
学習者はどのように日本語を学ぶのか : ポストコロナ時代における日本語運用データの収集法
https://repository.ninjal.ac.jp/records/2000048
https://repository.ninjal.ac.jp/records/2000048bb72f37a-236a-4bfd-8de5-dc5d7b2223d9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
east-asia_009_5.pdf (777 KB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-08-09 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学習者はどのように日本語を学ぶのか : ポストコロナ時代における日本語運用データの収集法 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | How learners learn Japanese: The method for collecting data on Japanese language usage in the post-corona era | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | オンライン・コミュニケーション | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | フィールドワーク | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習者コーパス | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 日本語運用力 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 第二言語習得 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | online communication | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | fieldwork | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | learner corpora | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Japanese language proficiency | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | second language acquisition | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
著者 |
石黒, 圭
× 石黒, 圭
|
|||||||||
著者所属 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 国立国語研究所 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 日本語教育の目的が学習者による日本語運用力の獲得にあり、日本語教育学の目的がその獲得を支援する日本語習得支援研究であると考えると、日本語教育学では、学習者が日本語という言語をどのように身につけていくのか、その習得過程を記述・分析する基礎資料、すなわち学習者コーパスの構築が必要になる。ところが、新型コロナウィルス感染症の世界的流行により、JFL 環境で学ぶ海外の学習者のもとを訪れての現地調査も、JSL 環境で学ぶ国内の留学生との対面調査も困難になってしまった。そこで、本稿では、現地調査や対面調査を行うかわりに、オンライン環境を活用して収集する作文コーパス、会話コーパス、ゼミ談話コーパスの収集法を紹介した。たとえコロナが終息したとしても、パンデミックの状況下で急速に発展したオンライン・コミュニケーションが今後衰退化することは考えにくく、むしろポストコロナ時代にあっては、オンライン・コミュニケーションにおける学習者の日本語運用のデータ蓄積が重要になる。その意味でも、本稿で示したようなオンライン環境を活用した調査法の試行錯誤と研究者間での情報共有が、日本語教育学の発展のカギとなると見込まれる。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Considering that the purpose of Japanese language pedagogy is to help learners acquire and support their Japanese proficiency, Japanese language pedagogy requires learner corpora, which is the material for analyzing the acquisition process learners acquire Japanese language skills. However, it became impossible to collect the learner materials necessary for constructing the learner corpora. This is because the global outbreak of the new coronavirus has made it difficult to conduct field surveys of overseas learners in JFL environments and face-to-face surveys of international students in Japan who study in JSL environments. Therefore, instead of conducting field and face-to-face surveys, this paper introduces the method for collecting composition corpora, conversation corpora, and seminar discourse corpora, which are collected using the online environment. Even if the corona comes to an end, it is unlikely that online communication will decline in the future. Rather, in the post-Corona era, it will be important to accumulate data on learners' use of Japanese in online communication. In this sense, trial and error in survey methods utilizing the online environment and the sharing of information on survey methods among researchers are expected to be keys to the development of Japanese language pedagogy. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 東アジア日本学研究学会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
書誌情報 |
ja : 東アジア日本学研究 号 9, p. 5-20, ページ数 16, 発行日 2023-03-20 |
|||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |