ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育論集
  2. 23号

文法学習に関する信念・態度,学習ストラテジー,学習成果の関連 : 暗示的帰納的指導のコンテクストの中で

https://doi.org/10.15084/00001865
https://doi.org/10.15084/00001865
1ada1ecd-fa9b-4ec6-9c6e-051e6dbd8f46
名前 / ファイル ライセンス アクション
kk_nkrs_023_03.pdf kk_nkrs_023_03.pdf (1.2 MB)
kk_nkrs_023_03_summary.pdf kk_nkrs_023_03_summary.pdf (45.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-05
タイトル
タイトル 文法学習に関する信念・態度,学習ストラテジー,学習成果の関連 : 暗示的帰納的指導のコンテクストの中で
タイトル
タイトル The relationship between learners' beliefs about and attitudes toward grammar learning, learning strategies, and learning outcomes : In the context of implicit inductive teaching
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 適性処遇交互作用
キーワード
主題Scheme Other
主題 個人差
キーワード
主題Scheme Other
主題 明示的演繹的指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 暗示的帰納的指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 中国人学習者
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aptitude treatment interaction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 individual differences
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 explicit deductive instruction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 implicit inductive instruction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Chinese learners of Japanese
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001865
ID登録タイプ JaLC
著者 向山, 陽子

× 向山, 陽子

WEKO 6862

向山, 陽子

ja-Kana ムコウヤマ, ヨウコ

Search repository
MUKOUYAMA, Yoko

× MUKOUYAMA, Yoko

WEKO 6863

en MUKOUYAMA, Yoko

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 お茶の水女子大学
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は文法説明をしない暗示的帰納的指導の中で,学習者の文法学習に関する信念,及び指導方法に対する態度,学習ストラテジー,学習成果との関連を解明することを目的とする。初級中国人学習者161人の5件法質問紙調査データの因子得点とテスト得点との相関を分析した結果,「文法知識の役割の肯定的受け止め」の信念,指導方法に対する「学習困難感」と学習成果に負の相関があること,指導方法に対する態度によって使用する学習ストラテジーが異なることが示された。これらのことから信念・態度,ストラテジー,学習成果は相互に関連すること,学習者の個人差と指導方法が適合しないと指導効果が現れにくいことが示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this survey is to investigate the relationship between learners' beliefs about grammar learning, attitude toward grammar instruction, learning strategies, and learning outcomes in the context of implicit inductive teaching where no explicit grammar explanation was given. A five-point Likert scale questionnaire was administered to 161 beginning-level Chinese learners in a Japanese school where implicit inductive teaching is employed. A factor analysis was run, and the correlation coefficients between the factor scores and the scores of the examination were analyzed. The results indicate that learning outcomes have a negative correlation with the positive acceptance of the role of grammatical knowledge; and the difficulty felt during implicit inductive instruction. They also show that the strategies used by learners vary depending on their attitudes toward the instruction. These findings imply that beliefs about grammar learning, attitudes toward instruction, learning strategies, and learning outcomes are interrelated, and that instruction cannot be effective when it is not matched to learners' beliefs, attitudes, and learning strategies.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 日本語教育論集

巻 23, p. 17-32, 発行日 2007-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-9762
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:13:27.047858
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3