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アイテム
「進学動機の自覚を促す」日本語教育実践の意義 : レポート分析とエピソード・インタビューを基に
https://doi.org/10.15084/00001861
https://doi.org/10.15084/00001861ef7056bf-4066-4ad0-9be1-ae12c4aff6d9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kk_nkrs_024_06.pdf (1.1 MB)
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kk_nkrs_024_06_summary.pdf (32.1 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2019-03-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「進学動機の自覚を促す」日本語教育実践の意義 : レポート分析とエピソード・インタビューを基に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The value of helping JSL students to discover their reason for continuing higher education : Action research based on report analyses and episode interviews | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 進学動機の自覚を促す場 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本語学校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己把握 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Motive for continuing higher education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-awareness activities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | recognition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese language school | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | understanding of self | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15084/00001861 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
市嶋, 典子
× 市嶋, 典子× 長嶺, 倫子× ICHISHIMA, Noriko× NAGAMINE, Noriko |
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著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 早稲田大学 | |||||
著者所属 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 早稲田大学 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,筆者らが行った日本語教育実践「進学動機の自覚を促す活動」の実践内容を報告する。今回の授業実践によって,分析対象者である学習者Aには特に顕著な認識の変化が見られた。この学習者の中にどのような認識の変化が起こったのかを,エピソード・インタビュー分析によって明らかにした。分析の結果,授業で学んだことを日常生活でも明確に意識するようになり,学習者Aの学びが授業内に留まらず,授業外にまで及んでいったことが明らかになった。以上の分析を踏まえ,学習者一人一人の進学動機の自覚を促す場の設定の必要性を主張する。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This report details research conducted during our Japanese as a second language (JSL) course that focused on student self-awareness and motive recognition. The focus was each student's reasons for studying Japanese and continuing their education in Japan. We based our research primarily on data obtained from student 'A' who showed significant change during the course. As a result of the analysis, we found that self-reflection helps to enhance and develop students' learning both in and outside the classroom. Finally, we stress the value of such self-reflection classes as an important aspect of the Japanese education curriculum. | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国立国語研究所 | |||||
書誌情報 |
日本語教育論集 巻 24, p. 65-79, 発行日 2008-03 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-9762 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |