ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第14号

日本語ピア・リーディング授業における学習者の批判的思考の活性化

https://doi.org/10.15084/00001426
https://doi.org/10.15084/00001426
bba730c8-27b9-4712-b9d5-6022579db162
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers1417.pdf papers1417.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-01-29
タイトル
タイトル 日本語ピア・リーディング授業における学習者の批判的思考の活性化
タイトル
タイトル The Activation of Japanese Learners' Critical Thinking in a Japanese Peer Reading Course
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 批判的思考
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本語教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピア・リーディング
キーワード
主題Scheme Other
主題 談話分析
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 critical thinking
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 peer reading
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 discourse analysis
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001426
ID登録タイプ JaLC
著者 楊, 秀娥

× 楊, 秀娥

WEKO 6097

楊, 秀娥

Search repository
YANG, Xiue

× YANG, Xiue

WEKO 6098

en YANG, Xiue

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 中山大学
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Sun Yat-sen University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,談話分析の手法で,日本語ピア・リーディング授業の中で,学習者の批判的思考がどのように活性化しているのかを示したものである。日本語ピア・リーディング授業において,学習者はテキストに対する質問とコメントを提起しながら,批判的にテキストを読んでおり,テキストに書かれた原文の考えと様々な異なりを見せた代替案を創り,創造的にテキストを読んでいた。そして,他者との対話を通して,提示された問題に対する解決,深化,共有などの変化がもたらされ,問題解決に向かっていった。ピア・リーディングのプロセスにおいて,学習者は,各々の思考についてメタ的に考え,解釈,説明,推論,評価,分析といった批判的思考の認知技能を多く活性化させていた。一方で,問題解決につながっていない対話がなされるケースも少なくなかった。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper demonstrates the processes of activating the learners' critical thinking in a Japanese peer reading course using the approach of discourse analysis. In the Japanese peer reading course, the learners have read the text critically by raising both comprehensive questions and querying questions; they have read the text creatively by producing alternative ideas to replace the original ones in the text. Through dialogue with other group members, the learners developed their problem-solving ability by solving the problems, deepening their understanding, and sharing their answers with others. In the process of peer reading, the learners acquired the ability to improve their meta critical thinking, and activate their cognitive skills of interpretation, explanation, inference, evaluation, and analysis. Meanwhile, many cases were confirmed of dialogues that did not lead to problem-solving.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

号 14, p. 323-345, 発行日 2018-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-134X
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-1358
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12536262
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:22:09.556339
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3