ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国立国語研究所論集
  2. 第14号

中国人日本語専攻生の学術コミュニティへの参加過程の分析 : 中国の大学から日本の大学院へ

https://doi.org/10.15084/00001411
https://doi.org/10.15084/00001411
cfc5a69b-581e-46bc-b90b-15b498dec8a4
名前 / ファイル ライセンス アクション
papers1402.pdf papers1402.pdf (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-01-29
タイトル
タイトル 中国人日本語専攻生の学術コミュニティへの参加過程の分析 : 中国の大学から日本の大学院へ
タイトル
タイトル Analysis of a Chinese Japanese-Major Student's Participation in Academic Communities: From a Chinese University to the Graduate School of a Japanese University
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 中国人日本語専攻生
キーワード
主題Scheme Other
主題 学術コミュニティ
キーワード
主題Scheme Other
主題 参加過程
キーワード
主題Scheme Other
主題 アイデンティティ
キーワード
主題Scheme Other
主題 SCAT
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Chinese Japanese-major student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 academic communities
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 participation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 identity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 SCAT
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15084/00001411
ID登録タイプ JaLC
著者 黄, 均鈞

× 黄, 均鈞

WEKO 6037

黄, 均鈞

Search repository
霍, 沁宇

× 霍, 沁宇

WEKO 6038

霍, 沁宇

Search repository
田, 佳月

× 田, 佳月

WEKO 6039

田, 佳月

Search repository
胡, 芸群

× 胡, 芸群

WEKO 6040

胡, 芸群

Search repository
HUANG, Junjun

× HUANG, Junjun

WEKO 6041

en HUANG, Junjun

Search repository
HUO, Qinyu

× HUO, Qinyu

WEKO 6042

en HUO, Qinyu

Search repository
TIAN, Jiayue

× TIAN, Jiayue

WEKO 6043

en TIAN, Jiayue

Search repository
HU, Yiqun

× HU, Yiqun

WEKO 6044

en HU, Yiqun

Search repository
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 華中科技大学
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 一橋大学大学院 博士課程
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 一橋大学大学院 博士課程
著者所属
内容記述タイプ Other
内容記述 一橋大学大学院 博士課程
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Huazhong University of Science and Technology
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Ph.D. Student, Hitotsubashi University
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Ph.D. Student, Hitotsubashi University
著者所属(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Ph.D. Student, Hitotsubashi University
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では,中国から来日した一人の日本語専攻生Iさんを対象に,彼女が来日前及び来日後に参加した複数のコミュニティへの参加過程を分析した。調査はIさんに対して一年半に渡り,5回の半構造化インタビューを行い,そのデータをSCAT(Steps for Coding and Theorization)を用いて分析した。分析の結果,中国の大学の日本語授業とゼミ,日本の大学(院)の授業とゼミ,また,より大きな研究者コミュニティや学術コミュニティに参加することを通して,Iさんは学術コミュニティへの参加姿勢が能動的になったことが確認された。分析の結果に基づき,筆者らは学術コミュニティ間の移動が中国人日本語専攻生に何をもたらしたのかをアイデンティティ変容の側面から考察した。その結果,中国人日本語専攻生の持つ固有のアイデンティティに加え,日本語学習者と日本語使用者が統合された「日本語話者」,さらに大学院に進学することによるキャリア転換がもたらす「〇〇専門家」という多層なアイデンティティの獲得があったことが分かった。最後に,本調査結果を踏まえた日本語教育への提言として,「学習者と接する際の見方の転換」,「キャリア形成を踏まえた上での日本語教育」,及び「学びの実感を生み出す授業の工夫」という三つを指摘した。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The subject of this study is Ms. I, a Chinese-born Japanese-language graduate in Japan. We analyzed her participation process in multiple communities before and after arriving in Japan. The survey was conducted over the course of 1.5 years and involved 5 semi-structured interviews with Ms. I. We analyzed the interview data using the Steps for Coding and Theorization (SCAT). The results of the analysis showed that Ms. I's participation in Japanese-language classes and seminars at her Chinese university, in classes and seminars at her Japanese university (graduate school), as well as in a wider community of researchers and the academic community, allowed her approach to participation to become more active and her identity to become more multi-layered. It then appears that her movement between the multiple communities transformed her Japanese from a learning content to a tool for participation. Moreover, it was suggested that her identity changed from that of a Japanese learner to that of a Japanese user and that her career movement from Japanese-major student to 〇〇 expert facilitated the formation of a new identity. Lastly, we pointed out a “change of the angle of observation on the Japanese learners,” “Japanese-language education as a foundation of career development,” and “classroom techniques to create student awareness of their own learning” as three suggestions for Japanese-language education.
出版者
出版者 国立国語研究所
書誌情報 国立国語研究所論集
en : NINJAL Research Papers

号 14, p. 29-54, 発行日 2018-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-134X
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-1358
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12536262
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:12:44.429426
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3