@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00000843, author = {丁, 美貞 and JEONG, Mijeong}, issue = {10}, journal = {国立国語研究所論集, NINJAL Research Papers}, month = {Jan}, note = {国立国語研究所 時空間変異研究系 非常勤研究員, Adjunct Researcher, Department of Language Change and Variation, NINJAL, 本稿では,国立国語研究所の経年調査研究である岡崎敬語調査データの「荷物預け」場面を用いて,第1次調査から第3次調査までの反応文を機能的要素について分析した結果について述べる。 分析のために,熊谷・篠崎(2006)に基づき次のように,「荷物預け」場面の反応文をコミュニケーション機能とその下位分類の機能的要素に分類した。《きりだし》《状況説明》《効果的補強》《行動の促し》《対人配慮》《その他》の六つのコミュニケーション機能と,その下位分類として「注目喚起」「用件」「事情」「不都合」「請け合い」「預かりの依頼」「依頼の念押し」「意向の確認」「恐縮の表明」「その他」の10項目の機能的要素である。本稿ではコミュニケーション機能と機能的要素の使用例とその使用頻度及び,経年変化について高年・壮年・若年に分けて分析した。その結果,高年は壮年と若年に比べて多様な機能的要素を使用していることが明らかになった。さらに本研究で注目している対人配慮の経年変化については,《対人配慮》を表す「恐縮の表明」と《きりだし》を表す「注目喚起」の二つの機能的要素である「すみません」が,第3次調査では決まり文句のように典型的な表現に変化したこと,及び「恐縮の表明」を表す「申し訳」系の表現の増加について述べた。, This paper describes the results of analyzing the functional elements of data from the "luggage leaving" scene in the Okazaki survey of honorifics, one of the long-term studies by the National Institute for Japanese Language and Linguistics (NINJAL). The analysis is informed by the research of Kumagai and Shinozaki (2006), who classify the reaction statements in the "luggage leaving" scene into communication functions and functional elements. In the scene, there are six communication functions, i.e., "starting a conversation," "briefing," "effective reinforcement," "interpersonal consideration," "prompting action," and "others." In addition, there are 10 functional elements of subdivision, i.e., "calling for attention," "business," "circumstances," "inconvenience," "assurance," "request for leaving luggage," "reminding of the request," "confirmation of the intention," "expressing gratitude," and "others." This paper presents usage examples of the communication functions and the functional elements, their frequency of use, and long-term changes. Furthermore, it examines the long-term changes of interpersonal consideration on which it is focused., application/pdf}, pages = {41--54}, title = {岡崎敬語調査での機能的要素の経年変化について : 「荷物預け」場面の対人配慮を中心に}, year = {2016} }