@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001920, author = {本間, 淳子 and HOMMA, Junko}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {(社)国際日本語普及協会, 本稿では,筆者が日本語教師対象の研修活動に参加し,研究方法にであうまでの過程とその過程での気付きについて報告した。研修の活動として,研究を計画し,我流でデータ収集を始めたが,フィールドワークという研究方法のテキストを読み,具体的な指針を得て,エスノグラフィーにまとめることを学んだ。研究をするためには,方法論とそれを支える枠組が必要であることを学んだ。そして,研修修了後も自律的な学びを続けようと考えるようになった。, In 1999 and 2000 I applied to a teacher development program at the National Institute for Japanese Language. My original research plan was based on a quantitative framework. However through the program classes and reading materials I came to understand the importance of the alternative interpretive paradigm. I learned how to do effective fieldwork and how to properly complete an ethnography, based on data grounded theory. I intend to carry out my future research on children's language acquisition using ethnographic methods which I learned over the two-year experience., application/pdf, 英文要旨ページにおけるタイトル(英): How I learned research methods : Notes from a development program}, pages = {32--44}, title = {研究方法にであうまで : 教師研修での気付きについて}, volume = {18}, year = {2002}, yomi = {ホンマ, ジュンコ} }