@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001913, author = {黒崎, 誠 and 黒崎, 亜美 and 播岡, 恵 and 丸山, 伊津紀 and KUROSAKI, Makoto and KUROSAKI, Ami and HARIOKA, Megumi and MARUYAMA, Itsuki}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {(財)ラボ国際交流センター, (財)ラボ国際交流センター, (財)ラボ国際交流センター, (財)ラボ国際交流センター, 上級日本語学習者に対する語彙指導の方法を検討した。取り上げたのは形容詞である。学習者が印象・感想を表現できるようになるための手段としてWarm-Cool、Soft-Hardの2軸からなるポジショニングマップを用いた。ポジショニングマップを使うことにより、学習者自身が感じた印象を視覚化でき(自己内省の補助)、かつそのマップ上に語彙を配置すれば語彙の導入もできる(語彙不足の解消)。ポジショニングマップ上に形容詞を配置した「形容詞ポジショニングマップ」を利用して印象・感想を表現する練習を繰り返した結果、学習者の形容詞使用量が増え、かつその使用に不自然さがなくなった。, This article explains a method of teaching adjectives using a positioning map. For learners of Japanese, even in the advanced class, expressing their feelings and impressions seems to be difficult. The authors consider that there are two reasons, that is, the learners' Japanese vocabulary is limited and they cannot clarify what they felt in Japanese. The positioning map, the authors call it an 'Adjective Positioning Map' on which some adjectives are located, has two axes (Warm-Cool, Soft-Hard). The learners plot some images on the map, and can clarify what they felt visually. They can also understand the meanings of the words on the map. By practicing to use the map repeatedly, they come to choose the appropriate words easily and quickly when expressing their feelings and impressions., application/pdf}, pages = {29--40}, title = {上級日本語学習者に対するポジショニングマップを用いた語彙指導 : 印象・感想を述べる手段としての形容詞}, volume = {19}, year = {2003}, yomi = {クロサキ, マコト and クロサキ, アミ and ハリオカ, メグミ and マルヤマ, イツキ} }