@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001912, author = {西谷, まり and NISHITANI, Mari}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {一橋大学, 本稿では中国長春市における日本語教師ネットワークについて報告する。長春市では中国人教師と日本人教師が共に月例勉強会及びメーリングリストに参加し,情報交換を活発に行っている。この日本語教師ネットワークの成功の理由は(1)勉強会事務局が充実し,参加者それぞれが主体的に関与していること,(2)日本人教師だけでなく中国人教師も能動的に勉強会に参加していること,(3)メーリングリスト,ホームページといったコンピューターネットワークが効果的に利用されていることの3点に求めることができる。, This article reports on an existing network for teachers of Japanese language at Changchun, China, Both Chinese and Japanese teachers of Japanese participate in monthly study meetings, as well as in an E-mail service called "The mailing list." Teachers actively exchange information in this way. There are three reasons why this network is effective: 1) The study meeting bureau is efficient, and each member participates in the meeting independently. 2) Not only Japanese but also Chinese teachers of Japanese actively participate in the meeting. 3) The computer network, consisting of the mailing list and home page is used effectively., application/pdf, 英文要旨ページにおけるタイトル(英): The effective use of teachers' study meetings and the mailing list at Changchun, China}, pages = {16--28}, title = {中国長春市における教師勉強会とメーリングリストの活用}, volume = {19}, year = {2003}, yomi = {ニシタニ, マリ} }