@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001880, author = {岡田, 美穂 and 林田, 実 and OKADA, Miho and HAYASHIDA, Minoru}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {九州女子大学, 北九州市立大学, 日本語学習者は,存在場所を表す格助詞「に」を用いるべきところに誤って「で」を用いることがある(例:大学の中で友達がいます)。本研究では,存在場所を表す「に」の習得の様子を探るため,日本語学習者を対象とした穴埋めテスト形式の調査を行った。その結果,上の誤りは日本語レベルが「中級の下」の学習者に最も多く見られ,存在場所を表す「に」の習得は「U字型発達」を示していた。また,上の誤りは,存在場所を表す「に」と範囲限定を表す「で」との混同により生じていると考えられる。, The Japanese langue learners use "de" by mistake instead of a case-marking particle of existence place "ni". This study investigates about acquisition of a case-marking particle of existence place "ni". The test was executed. As a result, it was clarified that Japanese language learners were confused with a case-marking particle of existence place "ni" and a case-marking particle of range and attributive use "de". The acquisition of the existence place "ni" showed the "U-shaped development"., application/pdf}, pages = {3--15}, title = {日本語学習者による格助詞の混同 : 存在場所の「に」と範囲限定の「で」}, volume = {23}, year = {2007}, yomi = {オカダ, ミホ and ハヤシダ, ミノル} }