@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001874, author = {品田, 潤子 and SHINADA, Junko}, journal = {日本語教育論集}, month = {Mar}, note = {(社)国際日本語普及協会, 理想的な言語の学習環境は総合的アプローチと分析的アプローチ(ウィルキンス,1976)の同時進行が可能な環境である。この観点から見ると,最近の文型積み上げ式初級教科書は,初級前半は両アプローチの同時進行をある程度可能にしているが,後半は総合的アプローチへの偏りが強いと考えられる。「文型積み上げ式初級教科書で教える」とは,教師が両アプローチを効率よく同時進行させていくことである。初級後半で分析的アプローチによる学習を継続させてゆく方策として,教科書と並行して,CEFRが提案する初級レベルの行動目標,学習者の個人プロジェクトを組み込んでいくことを提案する。, I believe that the ideal environment for language learning is one that makes it possible to balance both synthetic approach and analytic approach (Wilkins, 1976). Although the first part of the latest Beginner's textbook of Japanese based on structural syllabus allows the achievement of both synthetic approach and analytic approach, the latter part is focused mainly on synthetic approach. In my opinion, "teaching languages with textbooks" should involve using both approaches efficiently and simultaneously. In order to include analytic approach in the latter half of the Beginner's textbook as well, I propose that we incorporate the task syllabus offered by CEFR and the students' individual projects into the learning procedure, in addition to using textbooks., application/pdf}, pages = {19--32}, title = {教科書ができることとできないこと : 「文型積み上げ式初級教科書で教える」とは}, volume = {24}, year = {2008}, yomi = {シナダ, ジュンコ} }