@article{oai:repository.ninjal.ac.jp:00001153, author = {相澤, 正夫 and AIZAWA, Masao}, journal = {研究報告集, Occasional Papers}, month = {Mar}, note = {国立国語研究所, 『日本語教育のための基本語彙調査』(国立国語研究所報告78)は,6,880項目からなる日本語教育基本語彙を選定しているが,このなかに複合サ変動詞の語幹部となりうる項目が,どのくらい含まれているか明らかではない。本稿では,この6,880項目から複合サ変動詞の語幹部となりうる項目をすべて洗い出し,結果として得られた1,080項目を資料として提示する。次に,それらの複合サ変動詞が,語幹部の意味分野や語種の違いによって,どのような分布をみせるのかを概観する。また,実際に作業をするなかで気づいた問題点を指摘し,今後の課題について触れる。, “A Study of the Fundamental Vocabulary for Japanese Language Teaching” (The National Language Research Institute, Research Report 78) presents in table form an example of the fundamental vocabulary for Japanese language teaching (containing 6,880 lexical items). However, the table itself fails to provide any information on which item can be used as the stem component of suru compounds. The objective of this paper is to make clear which item can be used as the stem component of suru compound, and to point out some lexico-semantic features which are deemed to be involved in this word formation. As a result, 1,080 items are obtained and presented in the appendix., application/pdf, 17の書名 : 国立国語研究所研究報告集}, pages = {281--332}, title = {『日本語教育のための基本語彙調査』と複合サ変動詞}, volume = {14}, year = {1993}, yomi = {アイザワ, マサオ} }